Waarom moet mijn vader tekenen als ik mijn paspoort wil verlengen?

Ik ben minderjarig, mijn ouders zijn gescheiden, maar beide ouders moeten tekenen als ik mijn paspoort wil verlengen. Mijn vader woont niet in Europa, hij moet dus het aanvraagformulier ingevuld en ondertekend sturen, mèt het kopie van zijn paspoort erbij. Dit is zo'n gedoe.. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Om de mogelijkheid tot ontvoering van minderjarige kinderen door één van de ouders te voorkomen.
Na scheiding wil het wel eens voorkomen dat een van de ouders (vaak de niet voogdij houdende) het kind meeneemt naar het buitenland.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord! +11

Andere antwoorden (1)

Verlengen van uw oude paspoort of ID-kaart is niet mogelijk, hoewel het vaak zo wordt genoemd. U moet altijd een nieuw document aanvragen als uw oude verloopt. Het paspoort en de ID-kaart zijn in beginsel 5 jaar geldig. Het kabinet is van plan om de geldigheid van het paspoort naar 10 jaar te verlengen. Het is nog niet bekend wanneer dit ingaat. De langere geldigheidsduur geldt voor paspoorten die dan nieuw worden uitgegeven

Kinderen tot 18 jaar die een paspoort aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of degene die het gezag heeft. Als u schriftelijke toestemming verleent, moet u zich bij de gemeente identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Kinderen die een ID-kaart aanvragen, hebben geen toestemming nodig als ze 12 jaar of ouder zijn.