Waarom mogen we in nederland niet in bezit zijn van wapens, zoals messen. maar wel broodmessen en vleesmessen?

messen zijn toch messen.
dan zouden ze daar ook tegen moeten zijn, tegen brood en vlees messen, toch?

Toegevoegd na 12 minuten:
thuis wapenbezit bedoel ik dan met name, want als je gaat stappen en je hebt het buiten dan snap ik wel dat het verboden is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

De nederlandse wet wapens en munitie (wwm) is best streng en soms ook maar moeilijk te begrijpen maar het is nu eenmaal niet anders.

Het lijkt erop dat de nederlandse regering vooral iets heefd tegen messen die (in eerste instantie) gemaakt zijn om mee te vechten of doden.
Messen zoals het werpmes of messen met een dubbele snijkant (2 kanten geslepen) zijn verboden in nederland

Functionele messen en siermessen mogen dan wel weer binnenshuis.

Uiteindelijk slaat dat misschien nergens op want met een werpmes kan ik heus wel een kipfiletje snijden en met een broodmes kan ik ook iemand vermoorden maar ja..
Zo staat het nu eenmaal in de wet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag ook geen broodmes bij je hebben als je gaat stappen.
In de wet staat duidelijk wanneer een mes een verboden mes is en wanneer het strafbaar is. Zie link

Toegevoegd na 33 minuten:
In de tweede link staat het duidelijker onder categorie 4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bezit is niet verboden, het er mee op straat rondlopen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal, sommige soorten messen zijn wel degelijk verboden waar dan ook
Je mag bepaalde messen bij je hebben behalve als het niet aan de criteria voldoet of in bepaalde gebieden waar plaatselijk verordeningen gelden tegen messenbezit. In de lijstje onderaan kun je zien welke messen mogen en welke verboden zijn. Ik ken iemand die altijd een mesje bij zich heeft en is al vaker gecontroleerd. Zijn mesje is nooit afgepakt!

Ik zou het belachelijk vinden als ik naar buiten loop met een broodmes en een agent komt met een verhaal van WAPENbezit. Volgens de politie is het ook niet zo 'netjes' om met een schroevendraaier te lopen.

Wat ik probeer te zeggen is dat je met een goede uitleg moet komen! Als je gaat stappen met een mes in je zak dan vraag je om problemen. Loop je buiten rond met een klein mesje (die voldoet aan de criteria) en zeg je dat het voor je dagelijkse appeltje is, dan zal je niets gebeuren. Dit weet ik uit ervaring.

Toegevoegd na 16 seconden:
Categorie I
1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft;
b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
c. 9 cm of langer is; of
d. van een stootplaat is voorzien;
2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is eigenlijk heel simpel.

De messen die verboden zijn staan in de wapenwet.

De messen die je thuis (of op het werk) gebruikt zijn gebruiksvoorwerpen, je hebt ze dan niet om je te verdedigen of letsel toe te brengen bij derde en dus geen wapen.

Ben je op een openbare plek met een brood- of vleesmes dan gaat men er vanuit dat je het wilt gebruiken voor een andere doeleinde dan thuis brood of vlees te snijden.

Ook als men net een broodmes heeft gekocht en men heeft het onder handbereik mag de politie verbaliserend optreden.