Mag je zomaar een "verkeersmaatje" op de openbare weg plaatsen?

In veel woonwijken hebben mensen zgn. verkeersmaatjes op de stoep of op straat gezet, om zo de snelheid van het verkeer te dempen. Even los van het doel/de reden, mag je zomaar spullen op de openbare weg neerzetten?

Picture for question
bamibal
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, de school van mijn oudste doet dit ook wel eens. Ik neem aan dat het mag, wanneer een school het doet. Maar helemaal zeker weet ik het niet. Vandaar dit antwoord in een reactie en een plusje voor je vraag :)

Het beste antwoord

In de WVW is duidelijk gesteld dat voor elk object, niet zijnde een rijwaardig voertuig, op of in directe nabijheid van een weg een vergunning verleend dient te worden, met uitzondering van de objecten genoemd in het RVV1990 (verkeersborden) die dienen voor een goede verkeersafwikkeling.

Ook het aanbieden van afval dient te geschieden op de wijze zoals de gemeente heeft voorgeschreven.

Dus neen men mag niets zomaar op een weg of weggedeelte plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft staan dat deze verkeersmaatjes niet opgenomen zijn in het RVV1990 en dus niet als zogenaamd straatmeubilair aangeduid kunnen worden. Ook voldoen ze niet aan de inrichtingseisen die gesteld worden aan objecten op of rond de weg die de verkeersveiligheid dienen te bevorderen. Hier is dus enkel en alleen sprake van een gedoog situatie in de hoop op een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid, mocht er dan ook schade ontstaan doordat een dergelijk maatje op de rijbaan komt is de eigenaar van het maatje aansprakelijk.

Andere antwoorden (2)

Ik dacht altijd dat die dingen door de gemeente uitgedeeld werden zodat de mensen ze dan zelf in hun wijk neer konden zetten. Als dat zo is dan zal er per gemeentelijke verordening wel toestemming voor gegeven zijn.

Als die verkeersmaatjes niet door de gemeente uitgedeeld zijn dan zal je ze net zo min op de openbare weg neer mogen zetten als tuinkabouters en andere onzinproducten. Mogelijk worden de verkeersmaatjes wel gedoogd omdat ze in principe voor een goed doel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verkeersmaatjes zijn een betrekkelijk nieuw verschijnsel. In de meeste gemeenten worden de maatjes tenminste gedoogd, zeker als organisaties of scholen / dagverblijven ed ze plaatsen. De maatjes worden ook uitgedeeld, gesponsord en weggegeven. Ik heb van geen enkele gemeente gelezen dat de verkeersmaatjes verboden zijn. In het algemeen staat men er positief tegenover, mits goed gebruikt.

De gemeente Graafstroom plaatst verkeersmaatjes ipv drempels of bloembakken op de rijbaan. En heeft een aantal bewoners langs een drukke weg met veel fietsende scholieren een verkeersmaatje cadeau gegeven.

De gemeente Alkmaar verstrekt ze op verzoek gratis (circa € 40 per stuk), maar houdt daar miv 2012 mee op.

In de gemeenteraad van Harderwijk werden er vragen gesteld over de verkeersmaatjes. De wethouder vond de verkeersmaatjes geen ongunstge ontwikkeling en een goed initiatief om te komen tot een veilige woonomgeving, mits het niet tot een onrustig wegbeeld zou leiden.

De gemeente Enschede is in het nieuws geweest omdat men de verkeersmannetjes een ongunstige ontwikkeling noemde.
De reden voor zijn ongenoegen is dat de maatjes overal worden neergezet, wat leidt tot horizonvervuiling. Daarnaast is het ook mogelijk dat de Verkeersmaatjes op de weg terechtkomen, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Volgens de gemeente een goedbedoeld initiatief maar het effect kan juist het tegenovergestelde bereiken van wat de bedoeling is. Ook te soft, horizonvervuiling. Men neemt de verkeersveiligheid liever met gerichte maatregelen ter hand. (fisbel: de gemeente Enschede is jarenlang inactief geweest op het gebied van te nemen maatregelen verkeersveiligheid)
fisbel