Mag iedere bestuurder van een auto met invalidenparkeerkaart, deze parkeren op een invalidenplaats?

Ik zag gisteren een auto bij de supermarkt op een invalidenparkeerplaats parkeren. De vrouw stapte uit, deed de kofferbak open en wilde de winkel in rennen. Dus ik zei dat ze daar niet mocht staan. Zegt ze 'o, maar ik heb een kaart hoor' en dat bleek ook zo te zijn.

Het lijkt me niet het doel van een invalidenparkeerkaart om het parkeren voor de hele familie makkelijk te maken, maar ik vraag me af of het mag?

En zo niet, hoe weet een parkeerwachter nou of er wel echt een invalide vervoerd wordt?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
47.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kaarten zijn aardig wat waard op de zwarte markt!
paulus811
12 jaar geleden
Ik geloof zeker dat er een illegale handel in is. In dit geval rende de bestuurster harder dan ik.... De kaart zat achter de ruit van een Mercedes S klasse, niet echt een invalidekarretje dus. Maar goed, laat ik niet generaliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is per gemeente verschillend hoelang een kaart wordt uit gegeven en de kaart is persoonsgebonden. Je kunt ook een kaart aanvragen als bijrijder maar je krijgt deze niet zomaar. Je moet langs een inspecteur en medische gegevens overleggen en heel wat centjes neerleggen. Check de website van jouw gemeente. Je kan niet aan iemands blauwe ogen zien of hij zij daar recht op heeft. We moeten met zijn allen niet zo snel oordelen en veroordelen. Laat het controleren over aan de gemeente en de controleurs. Zij worden er immers voor betaald. Maak je niet druk om dingen waar je je niet druk over hoeft te maken.
paulus811
12 jaar geleden
Nou Nicky, ik woon in Rotterdam en daar parkeert men ook gewoon zonder kaart op een invalideplek omdat men zichzelf heel belangrijk vindt. Hufterig gedrag wordt dat genoemd en daar maak ik me wel druk om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811: ik woonde ooit boven een invalidenparkeerplaats, die druk in gebruik was bij gewone auto's, want ja, vaak de enige plek die vrij was.
Toen er eens een auto parkeerde met de motor aan en de stereo op 100, heb ik eerst gezegd dat ie daar niet mocht staan, waarop ik een grote bek kreeg, weer naar boven ben gegaan en spontaan *oeps* een ei uit het raam heb laten vallen op die grote glimmende auto.
Dag later: politie aan de deur, hoe dat zat. Sja, de klager was even vergeten te zeggen dat ie illegaal op die plaats stond, dat ie zijn motor en radio nogal hinderlijk aanhad en dat ie me afgebekt had.
De agenten konden erom lachen.
Natuurlijk is het niet netjes een ei op een auto te mikken, maar als je elke dag met zulke auto's (en vooral de akoestische en luchtvervuiling) te maken hebt wordt het lontje ook vrij kort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CeMHuseyiN: als je mensen zich asociaal ziet gedragen, dan mag je daar wel degelijk wat van zeggen. Net zoals ik aangesproken werd door die agenten, mag ik die hufter die die plek ten onrechte inpikte aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Paulus811.
De parkeerwachter weet dat niet.
Maar jij toch ook niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer iemand zónder kaart op een GPP parkeert, mag je hier best wat van zeggen hoor. Graag zelfs, en dat zeg ik als kaarthouder. Er wórdt veel misbruik van gemaakt. Mensen die 'even' parkeren op een GPP omdat dat zo uitkomt, of mensen bij het ziekenhuis die vinden dat zij daar toch mogen staan omdat ze hun oudere moeder bij zich hebben (die dus geen kaart heeft) en dan vergeten dat zij hun moeder ook voor de ingang alvast hadden kunnen laten uitstappen, en dat iemand die rolstoelafhankelijk is vaak niet KAN uitstappen op een gewone parkeerplaats, omdat die niet breed genoeg is om de rolstoel naast de auto te plaatsen. Ik kijk ook altijd even of er een kaart onder de voorruit ligt als iemand vief de auto uitspringt, en vraag ze om elders te parkeren wanneer ze deze niet hebben. Ik vind alleen NIET dat het mijn plaats is om te controleren of de gebruikte kaart wel op naam van de bestuurder staat, en zou beledigd zijn wanneer een andere burger dit bij mij zou doen. Ik zou er in deze situatie dan ook vanuit gaan dat de bestuurder kaarthouder van de getoonde kaart is.
paulus811
12 jaar geleden
Lies, zo denk ik er ook over. Het maakt mij persoonlijk niet veel uit als iemand op een GPP parkeert zonder kaart, ik kom toch wel op mijn bestemming. Maar ik maar me wel druk voor degene die er terecht gebruik van wil maken en de plek bezet ziet door een luiwammes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is terecht hoor, ik zou willen dat meer mensen daar op zouden letten en anderen er ook op aan zouden spreken. Te veel mensen parkeren hun auto op een GPP uit gemak of uit een vreemd soort jaloezie dat "die gehandicapten altijd de beste plaatsen hebben". Dat veel rolstoelgebruikers de auto niet eens IN of UIT kunnen komen op een gewone - smallere - parkeerplaats, komt niet bij hen op. Dus op zich ben ik blij dat mensen hierop letten en zich ook plaatsvervangend opwinden over dit soort dingen. Alleen zoals ook in verschillende antwoorden hieronder gezegd wordt: er zijn heel veel aandoeningen die je niet ziet. Mensen kunnen dan op het oog heel gezond lijken, maar zonder dat je dat ziet, de grootste moeite hebben om naar hun auto terug te komen vanuit de winkel. Dus wanneer iemand een kaart onder z'n voorruit heeft liggen, ga ik er vanuit dat dit zijn of haar eigen kaart is, tot het tegendeel zou blijken. (En vaak zul je daar inderdaad niet achter komen, maar dat is wat mij betreft dan echt het stukje dat voor verantwoording van mensen zelf, en het bevoegde gezag komt, en niet voor mij als burger.)

Antwoorden (4)

officieel is een invalide parkeerkaart persoon gebonden dus de gehandicapte kan hem in alle auto's gebruiken maar andersom is eigenlijk niet de bedoeling, dat iedereen met de auto van de gehandicapte op een zo'n parkeerplek gaat staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Maar 'de bedoeling'? Hoe kan een controleur nou weten wie er uit de auto is gestapt? Die treft alleen een auto met invalidenkaart aan.
teusvh
12 jaar geleden
Als je bedoelt te zeggen "zolang je niet betrapt wordt mag alles", ben ik het niet met je eens.
Maar als je wel wordt betrapt kan de kaart worden ingenomen, en dan is de rechthebbende hem wel kwijt. Misbruik van de kaart, zoals uitlenen, is ook verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom zeg ik ook officieel, maar ik weet dat er idd veel misbruik van gemaakt wordt. Dit vind ook ik een slechte zaak en idd terecht dat dan een kaart word ingenomen.
Maar helaas moeten de goeden dan weer boeten voor de slechte mensen........... zo als zo vaak het geval is.
Er zijn verschillende kaarten, die verschillende rechten geven:

" De invalidenparkeerkaart voor bestuurders, voorzien van de letter "B".
Indien u niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen, en een motorvoertuig op meer dan twee wielen of een brommobiel bestuurt.
De invalidenparkeerkaart voor passagiers, voorzien van de letter "P".
Indien u zich niet zelfstandig buitenshuis kunt verplaatsen en afhankelijk bent van vervoer door een ander. Gebruik is alleen toegestaan bij aanwezigheid van de passagier met het aantoonbare gebrek.
De parkeerkaart voor instellingen, voorzien van de letter "I".
Bedoeld voor gebruik door het personeel van instellingen, belast met het vervoer van gehandicapten, die aan de criteria voldoen.
Gemeentelijke invalidenparkeerkaarten.
Voor deze kaarten verschillen de voorwaarden per gemeente. Officieel mag u zo'n kaart alleen in de eigen gemeente of regio gebruiken. Gebruik elders wordt soms oogluikend toegestaan, maar kan ook een bon opleveren."

http://www.grootveld.net/handinfo/parkeren.htm

Iemand kan wel degelijk als invalide tellen en toch redelijk ter been zijn - op de korte afstand.
Maar als iemand een 'passagierskaart' heeft en die passagier zit niet in de auto, dan mag de kaart (en dus de parkeerplaats) niet gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas Hippo: "Officieel mag u zo’n kaart alleen in de eigen gemeente of regio gebruiken. Gebruik elders wordt soms oogluikend toegestaan, maar kan ook een bon opleveren." Dit stukje klopt niet, een invalideparkeerkaart kan binnen de gehele EU gebruikt worden, dat is nu net één van de voordelen van de EU dat een dergelijke afspraak gemaakt kan worden.
Nee, dat mag niet.

Er zijn twee soorten kaarten: de bestuurderskaart en de passagierskaart. Beide staan op naam, met een foto op de kaart. De bestuurderskaart stond vroeger ook op kenteken, maar ik weet niet of dit met de invoering van de nieuwe (europese) kaart ook nog zo is. In zeldzame gevallen wordt een gecombineerde B/P-kaart afgegeven.

Voor de bestuurderskaart geldt uiteraard dat de gehandicapte bestuurder zelf rijdt, en die mag dan altijd de auto parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. De passagierskaart is - evenals de bestuurderskaart - persoonsgebonden, en mag dus uitsluitend gebruikt worden door de persoon van wie naam, handtekening en foto op de achterkant van de kaart prijken. Het is dus NIET toegestaan dat een familielid van de kaarthouder deze kaart gebruikt op momenten dat het gehandicapte familielid niet door hem/haar wordt vervoerd.

Overigens: in deze situatie kan het nog altijd zo zijn dat de bestuurder wel degelijk kaarthouder is. Heb je de kaart gecontroleerd? Er zijn genoeg mensen die op het oog heel gemakkelijk lopen, maar die grote moeite hebben met afstanden van meer dan 10 of 20 meter, of die heel wisselend belastbaar zijn.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik vergat nog je laatste vraag. De parkeercontroleur kan alleen controleren of de kaart niet door een ander gebruikt wordt, door deze te controleren op het moment dat de bestuurder uit- of instapt. Zoals gezegd staan de gegevens inclusief foto op de achterzijde van de kaart, dus het is heel gemakkelijk te controleren of de kaarthouder ook daadwerkelijk als bestuurder of passagier van de auto gebruikmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Het lijkt me vrij zinloos om foto en gegevens achterop te zetten. De kans dat een controleur iemand betrapt is nihil, want niemand is zo gek om in of uit te stappen als er een controleur in de buurt is (waarmee ik niet zeg dat je geen gelijk hebt natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zinloos is dat niet hoor. Het moet toch duidelijk zijn op wiens naam de kaart staat. Als ze ze zomaar zouden uitgeven zonder gegevens erop, weet ik zeker dat er veel meer misbruik van gemaakt zou worden. Denk aan doorverkopen wanneer iemand is overleden, of doorverkopen door iemand die vindt dat ie de kaart niet veel nodig heeft. Voor de directe controle is het misschien net iets minder relevant, maar ik zie echt niet altijd voordat ik in- of uitstap of er ergens een controleur in de buurt rondhangt, dus allicht dat mensen die misbruik maken van een parkeerkaart op deze manier een keer betrapt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vooral dat wisselend belastbaar herken ik goed: +
Er zijn ontzettend veel heel ernstige zieken.
Die mensen hebben om medische redenen een
invalidenparkeerkaart.

Jij kan dus helemaal niet zien of weten of die mevrouw
niet net toevallig een betere dag had.

Ik had een vriendin met Multiple Sclerose.
De ene dag zat ze in een rolstoel en de andere dag
kon ze behoorlijk goed lopen.

Mijn man heeft kanker en sterft de ene dag van de pijn en de andere dag kan hij een winkel in "rennen".

Je moet dus altijd heel goed uitkijken met oordelen
bij wat je ziet.
Als je er niet meer van weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Altijd fijn als mensen niet al te snel oordelen. Daarbij zijn de eisen voor een bestuurderskaart behoorlijk minder streng dan voor een passagierskaart. Voor bestuurders geldt die 100-meter grens, en gelukkig wordt dit door veel beoordelend artsen opgevat als "niet ALTIJD in staat zijn 100 meter met gangbare hulpmiddelen te overbruggen". Ik ken bijvoorbeeld mensen met een beenprothese, die kunnen 9 van de 10 keer prima lopen, maar als ze net een wondje op hun stomp hebben, is het wel zo prettig als ze ook even met krukken naar het postkantoor kunnen, en ze niet direct een rolstoel mee hoeven sjouwen omdat ze niet voor de deur kunnen parkeren. En inderdaad: er zijn genoeg aandoeningen waarbij het verschil tussen een goede en een slechte dag héél groot kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, mijn buurman heeft koudeallergie, hij wordt heel ziek als het koud is en mag, ook nu, niet lang naar buiten, hij heeft ook een kaart, maar rent 's zomers in het park.
paulus811
12 jaar geleden
momopoyolo, ik oordeel niet en vind wat je zegt ook geen antwoord op mijn vraag. Wat ik vraag is of alleen de invalide zelf mag parkeren met een kaart of de hele familie die in die auto rijdt. En daar zeg je niets over. Je kunt toch niet ontkennen dat er geen misbruik wordt gemaakt van invalideparkeerkaarten en plaatsen door mensen die daar helemaal geen recht op hebben? Dat is geen oordeel, maar een feit. En in plaats van verwijten dat ik zou oordelen, zou je blij moeten zijn dat er mensen iets van zeggen als er iemand onterecht op GPP parkeert. Dat doen ze namelijk niet voor zichzelf, maar voor de mensen die jij noemt en een onterecht bezette parkeerplek aantreffen.