Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag iemand anders mijn auto verkopen?

Ik wil mijn auto verkopen, maar mijn vriend mag hem van mij nog een dag of 2 gebruiken. Daarna wordt hij (waarschijnlijk aan een garage oid) verkocht. (die auto dan ;p).

Kan mijn vriend de auto verkopen en het vrijwaringsbewijs krijgen, of moet ik daar toch echt zelf bij zijn, aangezien de auto op mijn naam staat? Of moet ik een machtiging geven of iets dergelijks?
Ik kijk uit naar jullie antwoord!

Toegevoegd na 3 uur:
Heeft iemand nog een bron waar hij of zij dat vandaan haalt? Ik ga een paar weken naar Engeland toe, en zit niet te wachten op 4 extra weken kosten omdat hij het niet over kon laten schrijven... Ik kon het niet op de RDW site vinden...

12 jaar geleden
in: Wetgeving
20.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dat kan. Dat is ook de reden waarom je het "overschrijvingsbewijs" (oude kopie deel 3) nooit in je auto mag bewaren.
Iemand die dat heeft kan het voertuig op zijn of haar naam zetten. De eigenaar hoeft daar niet bij te zijn.
Het is wel verstandig het vrijwaringsbewijs zelf te bewaren deze heb je nodig bij sommige verzekeringen om op te zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik geloof dat jij daar niet perse bij hoeft te zijn! Ik heb een keer een scooter overgekocht en toen was het postkantoor dicht. Ik heb het toen de volgende dag zelf overgezet op mijn naam en heb toen het vrijwaringsbewijs per post naar haar opgestuurd.
Ik denk dus dat dit ook geen probleem is, aangezien het zelfde werkt qua papieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Nee dat hoeft niet als jij van de verkoper het overschrijvingsbewijs hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ wel onderstandig van haar, want als jij nog een tijdje gewacht had met overschrijven waren eventuele bekeuringen naar haar gegaan. Dat is met een scooter niet zo'n probleem omdat je meestal staande gehouden wordt, maar met auto's moet je dit alleen doen met mensen die je goed kent.
jij hoeft er zelf niet bij te zijn. kenteken bewijs deel 3 is genoeg dat betekend dat hij gerechtigd is om de auto te verkopen. alleen bij op naam zetten van iets nieuws dat moet je zelf doen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding