Mag je met een Wajong studeren in het buitenland?

Mijn vriendin is sinds haar 20ste 80 tot 100% afgekeurd (7jaar geleden) en heeft sindsdien een wajong uitkering. Ze heeft geen jobcoach of iets dergelijks omdat ze een studie volgt.

In September wil ze het vervolg van haar huidige studie in Duitsland of Engeland voortzetten.

Nu staat op de website van het uwv dat je aan moet geven wanneer je langer dan 4 weken in het buitenland bent. Het lijkt me logisch dat je dat doorgeeft, maar zal dit ook gevolgen hebben voor haar uitkering?

In verband met haar handicap is het te zwaar voor haar om naast een voltijd studie ook een bijbaan te hebben.

Ik begrijp dat het per geval bekeken wordt. Maar als het problemen veroorzaakt waardoor ze haar studie misschien niet kan afsluiten, is het misschien beter om binnen de Nederlandse grens te blijven.

Wie heeft hier ervaring mee? Het zou om een 2 jarige studie gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Antwoorden (2)

Als de studie betekent dat uw vriendin in de toekomst geen of minder aanspraak zal maken op haar uitkering dan moet UWV haar goedkeuring geven aan een verblijf in het buitenland.

Wel kan het zijn dat uw vriendin zich opgeroepen wordt voor een keuring aldaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in het buitenland gaat wonen, vervalt normaal gesproken je Wajong-uitkering op de eerste dag van de maand na je vertrek. Daar gelden 3 uitzonderingen op:
-Je gaat voor medische behandeling naar het buitenland (wanneer de behandeling medisch noodzakelijk is en alleen in het buitenland beschikbaar is)
-Je kunt in het buitenland gemakkelijker werk vinden of reïntegreren
-Je ouders/verzorgers moeten verhuizen naar het buitenland, en jij bent van hen afhankelijk voor je verzorging.

Voor je vriendin zal gelden dat wanneer zij door haar studie gemakkelijker werk zal kunnen vinden in de toekomst, zij dan haar uitkering kan houden. Dit wordt inderdaad individueel bekeken, dus bespreek het op tijd met de arbeidsdeskundige om niet voor verrassingen te komen staan. Als haar studie niet noodzakelijk is om te kunnen reïntegreren, of als ze die studie ook in Nederland kan vervolgen of wanneer reïntegratie niet waarschijnlijk is, dan kan het zijn dat ze haar uitkering niet mee kan nemen naar het Buitenland. Ik weet alleen dat het vaker voorkomt dat mensen met een Wajong die er zelf voor kiezen in het buitenland te gaan studeren (dus wanneer zij die studie evengoed ook in Nederland hadden kunnen volgen) soms toch hun uitkering behouden, dus het zal een beetje afhangen van de beoordeling van de arbeidsdeskundige. Wanneer zij haar uitkering niet mee kan nemen, herleeft trouwens wel gewoon haar recht op Wajong als ze weer terugkomt in Nederland, mits ze dan natuurlijk nog steeds arbeidsongeschikt is. (Zie bron: folder UWV over uitkeringen en verblijf in het buitenland.)