wanneer dient het vakantiegeld uitbetaald te worden als je contract niet verlengt wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K

Het beste antwoord

Op het moment dat je contract afloopt, heb je recht op het uitbetalen van je vakantiegeld. Natuurlijk geldt dit alleen voor dat gedeelte van het vakantiegeld dat je daadwerkelijk hebt opgebouwd.

Bouw jij vakantiegeld op per kalenderjaar, en treed je na 19 januari uit dienst, dan dan heb je dus recht op 19 dagen vakantiegeld. Bouw jij je vakantiegeld bijvoorbeeld op in de periode van 1 augustus t/m 31 juli, dan heb je recht op vakantiegeld over de periode van 1 augustus 2011 t/m 19 januari 2012.

Sommige bedrijven betalen dat vakantiegeld tegelijk uit met de laatste salarisbetaling. Andere bedrijven doen dat enkele dagen later. Er zijn ook bedrijven die het vakantiegeld pas uitbetalen op het reguliere moment, meestal rond het begin van de zomer. Hoe dit in jouw geval werkt, zul je bij de salarisadministratie of bij PZ moeten navragen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Houd er trouwens rekening mee dat je niet alleen vakantiegeld hebt opgebouwd dat zal moeten worden uitbetaald, maar dat je ook een vakantiedagensaldo hebt opgebouwd (of verlofdagen, net hoe het bij jouw bedrijf wordt genoemd).

Aan het einde van jouw dienstverband heb je recht op uitbetaling van jouw resterende vakantiedagensaldo.

Als jij bijvoorbeeld 25 vakantiedagen per kalenderjaar krijgt, en je werkt tot 19 januari, dan bouw je in deze maand ruim 1 vakantiedag op. Je kunt die vakantiedag natuurlijk opnemen; doe je dat niet, dan moet je werkgever die dag uitbetalen.

Kijk even na hoe de afronding verloopt: wordt er gerekend in hele dagen, in halve dagen, in uren, of in tienden van dagen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kregen wij per gewerkt uur 8% omdat het over een supermarkt gaat. Daarnaast 8% vakantiegeld per uur over het bruto uurloon dacht ik. Ik meen mij te herinneren dat een werkgever verplicht is om het vakantiegeld bij het eindige van het contract uit te betalen op het moment dat ook het laatste salaris wordt uitbetaald
Cryofiel
12 jaar geleden
Of die verplichting bestaat, weet ik niet. Bij mijn banen heb ik alle genoemde mogelijkheden gezien (direct uitbetalen; niet direct maar wel vrij snel uitbetalen; uitbetalen op het reguliere moment). Oh ja, en nog een andere mogelijkheid: vrij snel uitbetalen, en dan aan het begin van het volgende kalenderjaar (maanden later...) een correctie (nabetaling) omdat ze een klein rekenfoutje hadden gemaakt. Omdat de bedragen waarom het gaat vrij laag zijn, denk ik niet dat het zinvol is te gaan procederen als ze pas laat uitbetalen, ook al zou er mogelijk een wettelijke plicht zijn om direct te betalen. Ook het in rekening brengen van de wettelijke rente aan jouw werkgever is, hoewel juridisch gezien rechtmatig, in de praktijk kansloos. Als je twijfelt of de werkgever netjes zal handelen, zorg er dan in ieder geval voor dat je al je rechten (CAO, contract, bijlagen) *thuis* op papier hebt. Hetzelfde geldt voor al je beoordelingen, je gewerkte uren, enzovoort.

Andere antwoorden (2)

Bij uitdiensttreding, vaak wordt dit tegelijk met het laatste loon uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vakantiegeld betreft periode juni t/m mei.
Per 1.1. uit dienst: vakantiegeld over periode 1.juni t/m 1 januari.

Datum uitbetaling: laatste dag contract.

Indien later: automatisch rente tot max. 50% na 33 dagen.
Let op uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen.
Geldt hetzelfde voor.

Veel werkgevers treuzelen heel lang.
Ik kan wel een rechtzaak voor je doen om af te dwingen