Ik zou graag willen weten waar ik het antwoord op deze vraag kan vinden in het wetboek? De vraag is hieronder in de extra uitleg te vinden.

Daphne biedt op 15 augustus aan Bas schriftelijk haar auto, merk Volkswagen Golf 1.4, te koop aan voor de koopprijs van € 8.000. Op 18 augustus verstuurt Bas een brief waarin hij het aanbod aanvaardt. Op 20 augustus valt de brief van Bas in de brievenbus van Daphne.
Daphne is echter door een ongeval op 19 augustus in het ziekenhuis beland en heeft
niemand kunnen vragen de post naar het ziekenhuis door te sturen. Bas is niet op de
hoogte van het ongeval van Daphne.

Gesteld dat Daphne per ongeluk in de brief niet het bedrag van € 8.000 heeft geschreven maar € 800. Is Daphne gebonden aan het aanbod van € 800?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het antwoord op jouw vraag kun je vinden in afdeling 2 van de vijfde titel van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

In artikel 6:219 is geregeld dat een aanbod kan herroepen, zolang het aanbod niet aanvaard is en evenmin een mededeling houdende de aanvaarding is verzonden.

15 augustus heeft Daphne haar auto aangeboden en 18 augustus heeft Bas de aanvaarding verzonden. Als gevolg hiervan zou Daphne dus gebonden zijn aan het aanbod van 800 euro.

Echter, in het vermogensrecht geldt ook artikel 3:37 lid 3. Hierin is geregeld dat een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring die persoon moet hebben bereikt om werking te hebben. Dit is slechts anders als het niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van een eigen handeling, van de handeling van personen voor wie zij aansprakelijk is of van andere omstandigheden die haar persoon betreffen en rechtvaardigen dat zij het nadeel draagt.

Deze uitzonderingssituaties zijn hier niet van toepassing en er kan dus uitgegaan worden van deze ontvangstheorie. Dit houdt in dat Daphne het aanbod nog kan herroepen zolang zij nog niet op de hoogte is van de aanvaarding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top, dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Het is geen koopovereenkomst. Er zou een brief moeten zijn waarin duidelijk staat dat de auto is verkocht voor € 8.000, met de verkoop datum en andere informatie over de auto en adres gegevens. Daarna dient de brief door beide personen moeten worden ondertekend.

Want wie zegt dat Bas een brief heeft gestuurd waarin hij zegt dat hij het bod aanvaard.