Welke nationaliteit heb je als je in een ander land bent geboren en ouders hebt met 2 verschillende nationaliteiten?

Wat is je nationaliteit als je vader Nederlands is en je moeder Italiaans en zij elkaar in een vakantie ontmoet hebben in Taiwan en daar zijn getrouwd en een kind hebben gekregen. Wat is dan de nationaliteit van het kind.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (3)

Je krijgt in principe de nationaliteit van het land waar je ingedragen wordt, tenzij het land waar het kind geboren andere regels hanteerd. Dan kan het zijn dat je ook de nationaliteit van het land van geboorte krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of... de nationaliteit van je vader. Afhankelijk van de heersende wet in het land waar je geboren bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval krijgt het kind in ieder geval de Nederlandse nationaliteit, aldus artikel 3 lid 1 van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Blijkens deze wet is het kind waarvan ten tijde van zijn geboorte de moeder/vader Nederlander is, de Nederlandse nationaliteit.