Mag mijn verhuurder mij uit huis zetten?

Geachte mensen,

Sinds september 2010 heb ik een kamer gehuurd bij een man in zijn koop huis.
Ik heb een tijdelijk contract, maar hij wil nu mij uit huis zetten.
Ik heb hier in Nederland niemand en geen genoeg geld om een andere kamer te vinden.
Ik ben ook erg bang om op straat te leven.

wat moet ik doen?

alvast bedankt voor antwoord

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
13K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
na afloop van het contract?

Antwoorden (4)

Hoewel het vervelend is dat je in Nederland niemand hebt en niet op straatr wilt leven, heeft de verhuurder ook rechten. En ja,. hij kan jouw huur opzeggen. Hij moet zich wel aan regels houden:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen.html

Regels voor verhuurder

Voor de verhuurder gelden de volgende regels:

U moet de huur minimaal 3 maanden van te voren opzeggen. (Voor ieder jaar dat de huurder de woonruimte heeft gehuurd, komt daar 1 maand bovenop, tot in totaal maximaal 6 maanden).
U moet de huur per aangetekende brief opzeggen.
In de brief moet een reden staan die wettelijk is toegestaan.
Als er medehuurders zijn, dan moeten zij ieder afzonderlijk een brief ontvangen.
U vraagt in uw brief om binnen 6 weken schriftelijk te laten weten of de huurder, en eventuele medehuurders, akkoord gaat met de huuropzegging. Het huurcontract wordt pas beëindigd als de huurder, en eventuele medehuurder(s), schriftelijk instemt met de huuropzegging.

Stemt de huurder niet in, dan kunt u na 6 weken naar de rechter gaan. De rechter zal een uitspraak doen over de rechtmatigheid van de opzegging en eventueel een datum geven voor ontruiming van de woning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhuurder mag een huurder niet zomaar uit een huurhuis zetten. Huurders worden wettelijk beschermd tegen het opzeggen van de huur door de eigenaar of verhuurder. Dit wordt ook wel huurbescherming genoemd. Als een verhuurder de huur toch opzegt en de huurder is het daar niet mee eens, dan moet de verhuurder naar de rechter om de huurder eruit te krijgen. De huurder kan in de woning blijven wonen totdat de rechter beslist dat hij of zij er uit moet.

De huurbescherming geldt niet voor iedere woning. Voor zogenaamde hospitakamerbewoners geldt maar een beperkte huurbescherming. Je bent een hospitakamerbewoner als je een kamer huurt bij een hospita of hospes in huis.

Ook bij onderhuur heeft u als huurder niet altijd huurbescherming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dus kamerbewoner met een tijdelijk huurcontract. Ook in dat geval heb je rechten.
Bij een contract voor een bepaalde tijd, kun jij -als huurder- het contract niet tussentijds zonder toestemming van de verhuurder opzeggen. Hetzelfde geldt voor de verhuurder: die kan het contract niet voortijdig opzeggen zonder toestemming van jou.

Een huurcontract voor een bepaalde tijd eindigt niet automatisch aan het einde van de bepaalde termijn. Er is dan nog steeds schriftelijke opzegging nodig door de huurder of verhuurder. Het is voor de verhuurder niet altijd mogelijk het contract op te zeggen: als huurder kun je een beroep doen op huurbescherming.

Zonder goede reden mag de verhuurder niet zomaar de huur opzeggen. Er zijn zes redenen op grond waarvan dat wel kan:

1. Wanprestatie huurder. Bijvoorbeeld bij grote betalingsachterstand of ernstige overlast.
2. Tijdelijke huur met ontruimingsbeding. Als in het huurcontract is vastgelegd dat de huurder na een bepaalde periode de woning zal ontruimen, omdat de verhuurder of vorige bewoner de woonruimte (weer) gaat bewonen.
3. Dringend eigen gebruik (zie bron 2).
4. Als de verhuurder niet akkoord gaat met een redelijk voorstel voor een vernieuwd huurcontract. Het moet dan niet gaan om een verandering in huurprijs om servicekosten, maar bijvoorbeeld om het schriftelijk vastleggen van mondelinge afspraken.
5. Er is sprake van een hospitakamer en de huurder woont er minder dan negen maanden. De huurder heeft dan nog geen huurbescherming.

Als de verhuurder om een andere reden de huur wil opzeggen en jij gaat daar niet mee akkoord, dan zal hij naar de rechter moeten stappen om ontbinding van de huurovereenkomst te eisen. De rechter zal die eis toetsen aan de bovengenoemde wettelijke regeling.
Pieter2011
12 jaar geleden
Zoals je in de antwoorden kunt lezen heb je gelukkig als huurder rechten, waar de verhuurder niet zomaar onderuit kan. Je kunt hierover informatie en hulp krijgen bij een juridisch loket. Vestigingen daarvan zijn in veel plaatsen te vinden. Hulp is gratis.
Sterkte!