Wie heeft er in dit geval van geluidsoverlast gelijk?

Ik woon in een studentenhuis met 4 anderen. Het is een rijtjeshuis waar ik samen met mijn buurman de begane grond deel. Nu zorgt deze buurman/huisgenoot voor veel geluidsoverlast met zijn stereo en weigert hij de muziek op een acceptabel volume af te spelen. Als verweer geeft hij aan dat hij wettelijk gezien tot een uur of 11 in zijn recht staat dit zo te doen. Ik en de naaste buren hebben al herhaaldelijk geklaagd naar de verhuurder toe wat hieraan te doen en in het huurcontract staat ook duidelijk vermeld dat huurders andere bewoners en buren geen overlast mogen bezorgen. Wat geldt nu zwaarder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Tja Huske, dat ligt er helemaal aan of jullie die buurman in willen ruilen voor een andere huurder. Bij mijn weten mag je wettelijk gezien na 10 uur 's-avonds geen hard lawaai meer maken waar de buren last van hebben. Dat gaat bijv. over boren of timmeren en natuurlijk ook over harde muziek. Heb je het er al met hem over gehad waarom hij dit doet? Misschien heeft hij wel behoefte aan harde muziek die hij voelt trillen, om zich te kunnen ontspannen. In dat geval kan hij een al dan niet draadloze koptelefoon gebruiken, zodat de overige bewoners niet meetrillen en zich ook kunnen ontspannen. ;-)

Als helemaal niets wil helpen, stel jullie bezwaren dan op schrift naar de verhuurder met al jullie namen en handtekeningen onder de brief. Als de verhuurder nog niets doet, ga dan met een kopie van de brief naar een rechtswinkel, waar jullie gratis verder advies krijgen. Ik hoop dat het snel weer stil is bij jullie, want zo kan een student natuurlijk niet studeren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik moet er van uit gaan dat het geluid echt op een dusdanige wijze wordt afgespeeld dat er niet mee te leven valt.

Dan prevaleert het recht van meerdere op het recht van een enkeling.

Jullie als buren hebben recht op een onverstoord woongenot, deze buurman verstoort dat woongenot.

De verhuurder dient maatregelen te nemen om het woongenot te herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet dat je geluid naar buren toe maar een aantal decibels mogen zijn.
Dit naar de dichtbijzijnde buitenmuur.
Maar dit is een situatie intern in een huis.
Lijkt me de juiste weg om hierover met je huurbaas contact op te nemen.