kan ik worden ontruimt omdat mijn verhuurder niet betaald?

Hallo allemaal!

Ik huur particulier een appartement in een flat. Nou krijg ik dus vandaag een brief van mijn verhuurder dat hij een rechtszaak aan zijn broek heeft omdat hij een betalingsachterstand heeft bij zijn verhuurder. Nou word dus 16 december bepaald of hij het daadwerkelijk moet ontruimen..

Even voor de duidelijkheid verhuurder is exploitant van het hele gebouw dus niet van 1 woning het is een hotel met daarboven appartementen..

Waar sta ik in dit verhaal? Het lijkt er nu op dat ik er dan uit moet... kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Normaliter geldt dat als iemand een zelfstandige woning onderhuurt (en dus geen 'kamer' binnen een woning), en de overeenkomst tussen hoofdverhuurder en hoofdhuurder eindigt, de hoofdverhuurder de huurovereenkomst met de onderhuurder voortzet en dus in de plaats treedt van de onderverhuurder. De hoofdverhuurder kan de onderhuur echter door de rechter laten beëindigen in vier gevallen:
- als uit de financiële positie van de onderhuurder (die hoofdhuurder is geworden) volgt dat deze onvoldoende inkomen heeft om de huur te betalen;
- als het naar de hoofdverhuurder toe onbillijk zou zijn als de onderhuurder de positie van de hoofdhuurder overneemt;
- als de onderhuur is aangegaan met als uitsluitend doel om de onderhuurder de positie van huurder te verschaffen;
- als de huurder een Huisvestingsvergunning moet hebben en daar niet over beschikt.

Maar dan nog geldt dat de rechter de huur moet beëindigen en dat beëindiging van de hoofdhuurovereenkomst dus niet automatisch leidt tot het vertrek van de onderhuurder.

Het voorgaande betekent dat je niet zomaar kan worden uitgezet. Ik adviseer je dat aan de deurwaarder te laten weten. Het is dan natuurlijk van belang dat jij kan aantonen dat jij huurt, bijvoorbeeld door een onderhuurovereenkomst of kwitanties van huurbetaling.

Bovendien ben jij, als onderhuurder niet aansprakelijk voor de huurschuld van de hoofdhuurder.

Waarschijnlijk niet, maar via de rechter kan afgedwongen worden dat ook jij vertrekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb trouwens nou eigenlijk geen idee of het gepacht of gehuurd word of iets dergelijks.. Ik ging er eigenlijk vanuit toen ik het huurde dat de verhuurder de eigenaar was maar blijkbaar dus niet.... Eigenlijk weet ik nog vrij weinig op dit moment zeg maar.. pff mooi shit dit iig.. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je wel een huurcontract, of betaal je in ieder geval de huur via de bank, dus niet contant?
teusvh
10 jaar geleden
Toch een nuancering. De eerste huurder huurt waarschijnlijk niet om zelf in het appartement te wonen, maar hij huurt het hele gebouw om te exploiteren. Dan is er formeel geen sprake van onderhuur.
Dat maakt je positie nog sterker. De eigenaar of nieuwe exploitant zal de huurovereenkomst moeten respecteren, of hij moet een juridische procedure doorlopen waarin de belangen van de huurder door de rechter zwaar worden gewogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat zo is, dan veranderd dat buiten onder verhuren, dus niets aan mijn antwoord.