Het uwv gaat mijn arbeidsongeschiktheid percentage lager inschalen maar MS weet je nooit hoelang je zo blijft waarom doen ze dit?

Mijn laatste verzekerings arts heeft mij tussen de 80 en 100 procent afgekeurd om in de toekomst verzekerd te zijn van een uitkering als ik minder kon werken. Dit omdat hij ook wist dat MS niet beter maar alleen slechter wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Zonder verder iets van je situatie af te weten klinkt dit heel logisch.

Ik begrijp dat je nu NIET 80-100% arbeidsongeschikt bent, maar minder. Maar dat je (onterecht) hoger bent ingeschaald omdat je NU nog wel meer kunt.

Oftewel, een fout uit het verleden is rechtgezet. Niet meer niet minder. Kun je in de toekomst wel minder werken dan nu dan kan dit in de toekomst worden aangepast. Maar niet voor het zover is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats heb je geen volledige uitkering nodig om gebruik te kunnen maken van de 'vangnetfunctie' van je uitkering. Ik weet niet wat voor arbeidsongeschiktheidsuitkering je hebt, maar zelfs als je volledig zou gaan werken en je niet meer arbeidsongeschikt bent, kun je vaak tot 5 jaar na de laatste dag waarop je wél arbeidsongeschikt was, weer dezelfde uitkering krijgen als je later door dezelfde oorzaak (in dit geval dus een verergering van een bestaande ziekte) weer meer arbeidsongeschikt bent.

Je uitkering kan lager ingeschaald worden door twee dingen: in de eerste plaats kan bij een herbeoordeling (zowel periodiek als aangevraagd vanwege een verandering in je situatie) blijken dat je meer verdiencapaciteit had dan eerder ingeschat was. In de tweede plaats kan je uitkering lager worden als je meer gaat werken. Hoe het zit met alle verschillende uitkeringen weet ik niet, maar met de Wajong is het zo dat dan eerst je uitkering wel omlaag gaat qua klasse maar je daadwerkelijke arbeidsongeschiktheid nog niet, en als je vijf jaar lang een bepaald salaris hebt weten te verdienen, wordt ook dat aangepast. Maar als dan later je beperkingen weer toenemen, kun je ook gewoon weer terugvallen op een hogere arbeidsongeschiktheidsklasse als dat nodig mocht blijken.

Je arbeidsongeschiktheid wordt altijd ingeschat zoals die nú is. De prognose weegt wel mee, in die zin dat wanneer iemand een ziekte heeft die dusdanig snel progressief is dat de verwachting is dat iemands binnen een paar weken of maanden heel veel minder zal kunnen dan nu, er soms een volledige arbeidsongeschiktheid wordt toegekend, ook wanneer iemand nu nog wel wat verdiencapaciteit heeft. Maar in z'n algemeenheid werkt het zo dat je uitkering wordt ingeschat naar je huidige situatie. Ga je dan later toch verder achteruit, dan geef je dat door aan het UWV, zodat ze je opnieuw kunnen beoordelen. Hetzelfde geldt wanneer iemand die in een hoge arbeidsongeschiktheidsklasse zit, na enige tijd weer wat meer kan. Dan kan de uitkering omlaag.

Wanneer iemand (meer) gaat verdienen en dus een minder hoge uitkering nodig heeft maar niet per se meer kan dan ten tijde van de laatste beoordeling, past men veelal alleen de hoogte van de uitkering aan, en nog niet de mate van arbeidsongeschiktheid. Maar zoals gezegd, als iemand dan langere tijd dat hogere loon kan verdienen, kan alsnog de arbeidsongeschiktheid ook naar beneden worden aangepast.