Is op straat in je broek plassen in principe strafbaar?

Ik keek een serie waarin een jongen een boete kreeg voor wildplassen. Hij zei tegen de agent "wanneer ik ('s nachts) over straat loop en ik moet plassen, heb ik 2 keuzes.. Ik plas in de gracht zoals hij deed, of ik plas in mijn broek. Voor mij is de keus snel gemaakt dan..) Maar dus daarom de vraag, is op straat in je broek plassen strafbaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja. Het is ook wild plassen. En dat mag niet omdat het overlast (stank) kan veroorzaken. De APV van Amsterdam stelt:[1] "Artikel 5.11 Doen van natuurlijke behoefte 1. Het is verboden op of aan de weg buiten een urinoir of andere toiletgelegenheid datgene te verrichten waarvoor een toiletgelegenheid is bestemd." Toegevoegd na 3 minuten: In theorie kan een agent zich dus hierop beroepen en je een boete geven. In de praktijk kan je hier natuurlijk bezwaar tegen maken. En als je een aandoening hebt die er voor zorgt dat je je urine niet kan controleren zal dat bezwaar ook gegrond blijken.

Nee, dit is niet strafbaar. Anders zijn alle incontinente mensen strafbaar.

Nee, dat is niet strafbaar. Het is ook moeilijk te zien als je in je broek plast. Veel mensen zijn door omstandigheden incontinent. Als het strafbaar zou zijn, kunnen ze de straat niet meer op.

Als een agent je ziet wildplassen is het duidelijk en kan hij je een bon geven, maar als je in je broek plast wordt het voor die agent wel heel lastig om dit te zien en ook nog eens aan te kunnen tonen dat jij in je broek geplast hebt.

Zolang er niks op straat komt is het goed

Wildplassen is de populaire omschrijving van de in art 239 van het wetboek van strafrecht genoemde schennis van de openbare eerbaarheid. (Artikel 239 Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid) Het komt er, grofweg, op neer dat o.a. het in het openbaar tonen van geslachtsdelen wettelijk niet toegestaan wordt. Als iemand (eventueel in hoge nood) urine verliest en die urine in zijn/haar kleding terecht komt, wordt dit nooit als schennis van de openbare eerbaarheid aangemerkt. Eenvoudig omdat de openbare eerbaarheid dan NIET WORDT GESCHONDEN. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100