de vorige eigenaar van mijn auto heeft een motorrijtuigen belasting schuld , mogen ze nu beslag leggen op mijn auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

De belastingsschuld is persoonlijk en dus niet op het voertuig en gaat dus niet mee naar de volgende eigenaar. Jij gaat pas belasting betalen vanaf het moment dat jij eigenaar bent. Jij bent dus vanaf dan verantwoordelijk. Als het goed is heb je de auto laten overschrijven op jouw naam bij het postkantoor of de rdw (rijksdienst voor wegverkeer) Vanaf dat moment geeft de rdw de belastingdienst een seintje en ontvang jij dus een factuur. Check de site van de rdw www.rdw.nl voor meer informatie. Of kijk bij de belastingdienst www.belastingdienst.nl

Ik bedenk mij ineens dat als de vorige eigenaar de auto heeft geleast en de leasemaatschappij wil de auto vorderen dan wordt het een lastig verhaal aangezien de vorige eigenaar de auto nooit had mogen verkopen. Ik hoop voor jou dat jij in het bezit bent van alle eigendomspapieren ( 1,2 en 3 de deel) dan sta je sterk want jij als consument kan niet weten dat de vorige eigenaar een schuld had en niet mocht verkopen. De rdw/ postkantoor had nooit de overschrijving mogen doen. Zij kunnen namelijk zien dat men zonder van de leasemaatschappij nooit mocht verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij maakt het wel heel spannend voor de vraagsteller;-)
Zolang de lease auto geleasd wordt, is de leasemaatschappij juridisch eigenaar van de auto, ook al betaalt de berijder wel de wegenbelasting. Pas aan het eind van de afgesproken leasetermijn vindt juridische overdracht plaats. Het is daarom dan ook niet mogelijk dat de "eigenaar" (in dit geval degene die in de auto rijdt of het bedrijf dat de auto least), de auto kan verkopen en het kenteken kan laten overschrijven op een andere naam. Wel kunnen lease-auto's overgaan van de ene naar de andere bestuurder, of van het ene naar het andere bedrijf. Maar dat kan alleen met toestemming en medeweten van de leasemaatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is geen min en geen plus waard. Het eerste gedeelte klopt aardig, het tweede gedeelte is totaal overbodig, er wordt gesproken over een belastingschuld en niet over een andere schuld, in jou tweede gedeelte zou zelfs de vraagsteller aangeklaagd kunnen worden voor heling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
owkeee dank jullie wel voor jullie antwoorden ik heb idd alle papieren en heb netjes het vrijwaringsbewijs aan de vorige eigenaar gegeven , dus geen probleem voor mij het is het probleem van de vorige eigenaar zoals ik het begrijp .. gelukkig maar het is ene neef van mij en die maakte me al bang dat de auto in beslag kom worden genomen als hij niet betaald , nu is het zijn pakkie aan moet die zijn dingen maar betalen.. ik heb idd ook al wel zelf belasting moeten betalen van de auto heb het nagekeken en die is netjes betaald :D .. nogmaals allemaal heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat het is opgelost

Andere antwoorden (2)

Als hij goed overgeschreven is in principe niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want de auto staat nu op jouw naam en jij hebt niks met zijn schuldt van doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! +