Stel: er komen 2 mensen aan de kassa, van 21 en 13. Mag je deze mensen alcohol verkopen?

Het is volgens de wet verboden om alcohol/tabak te verkopen aan jongeren onder de 16 jaar. Ook moet iedereen tot 20 jaar zijn/haar ID laten zien bij aankoop van alcohol/tabak.

Ook als een groep jongeren alcohol/tabak wil kopen, moet iedereen zich identificeren. Is er ééntje geen 16, dan gaat het niet door.

Als er twee jongen van 17 zijn en eentje van 15, dan mag je dus geen alcohol/tabak verkopen. Maar een moeder die boodschappen doet met haar dochter van 14 mag je wel alcohol/tabak verkopen.

Het is mij dus niet helemaal duidelijk wanneer het dus wel en wanneer het niet is toegestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het geen wet, maar een regel die supermarkten zelf hanteren. Compleet van de pot gerukt naar mijn idee. Het werkt maar een keer, daarna gaan een 17-jarige en een 15-jarige bij een andere kassa staan. De moeder/kind situatie is een ander vreemd probleem wat je erdoor krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat serieus de regel? Waarom moet iedereen zich dan legitimeren? De gene die betaald is toch de klant, die moet dan toch gewoon 16 of ouder zijn? Maakt het nog uit hoe oud de rest is dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calig, niet iedereen, iedereen die jonger lijkt dan 16, maar dat moet wel zelf ingeschat worden door de cassiére/verkoper. Ze hebben daar zelfs video's met instructies voor, om ze op te leiden. En het is bij de Drank en horecawet verboden voor verkopers alcohol onder de 16jaar te verkopen, niet om het te kopen. Er is geen wet, als het niet strafbaar is, en dat staat ook in de wet. Dus ben je jonger dan 16 en heb je alcohol gekocht dan ben je niet strafbaar, de verkoper wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen regel van de supermarkten maar dat moet iedereen hanteren die alcohol of tabak verkoopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, ik weet inderdaad niet zeker of er hier echt een wet van is. Wel weet ik dat een supermarkt een flinke boete kan krijgen als deze regels niet worden nagestreefd. Zo kan het zijn dat een cassière alcohol heeft verkocht aan iemand van 18 jaar, deze mag dus alcohol kopen, maar niet om een ID-kaart heeft gevraagd, dan krijgt de supermarkt toch een boete.
Als er een groepje komt moet iedereen onder de 20 zijn ID-kaart tonen. En jongeren laten het zich echt geen twee keer gebeuren dat ze geen alcohol mee krijgen omdat ééntje te jong is. Die laten ze volgende keer gewoon buiten wachten. Wat dat betreft vind ik dit dan ook een nutteloze regel.

Antwoorden (7)

Nee, samen kopen is samen legitimeren

Toegevoegd na 57 seconden:
Die moeder mag je het dan officieel ook niet verkopen. Toen mijn vader en ik als cadeau voor iemand Jonge Klare gingen halen, kregen we het niet mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen mijn vader en ik als cadeau voor iemand Jonge Klare gingen halen, kregen we het niet mee. Dat soort onzin krijg je dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging met de vriend van mijn moeder een multikrat grolsch kopen en kregen het gewoon mee ik draagde het zelfs xP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoer zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? Da bedoel ik niet stoer maar als voorbeeld dat er niet moeilijk over wordt gedaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draagde :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeder en kind wordt vaak wel gedoogd. Is ook een beetje stom, dat een moeder haar kind thuis moet laten als ze wijn of tabak oid wil kopen. De: samen kopen, samen legitimeren klopt wel degelijk, maar ik vooral gericht op jongeren.
Iedereen moet idd ID laten zien, maar bij een moeder/vader is dit anders want die vallen niet onder de catagorie jeugd (-21)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf een jeugdige ( 22 jr ) met een kind, hoe zit dat dan? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou je ID waarschijnlijk wel moeten tonen maar het kind niet al je dat bedoeld want volgens de wet ben je dan ook officieel volwasse
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 18 bent ben je volledig handelingsbekwaam, je mag van alles en nog wat aan overeenkomsten sluiten. De regel: tot 20 jaar id tonen is een middel voor de winkel om zich in te dekken en als zekerheidsstelling dat zij niet per abuis aan een <16 verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het 20 jah??
Eigenlijk heb je zelf al het verschil gezegt. Als jongeren onder elkaar de tabak/alcohol willen kopen moet iedereen zijn id tonen is één <16, dan gaat het feest niet door. Een ouder (wettelijk vertegenwoordiger) is een ander verhaal, zij bepalen namelijk zelf of hun kind van <16 wel of niet mag roken. Het kind mag welliswaar de aanschaf zelf niet doen, dat moet de ouder doen, want VERKOOP onder 16 mag niet, mits daar een wettelijk vertegenwoordiger tussen komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen die alcohol wilt kopen en er, volgens de caissiere jonger uit ziet dan 20, moet zich legitimeren, ook een heel groepje dus. Is er iemand jonger dan 16, dan krijgen zij geen alcohol mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat een wet, of een regel die een winkel zelf oplegt.
Volgens de letter van de wet mag je ook geen tabak en / of alcohol verkopen aan een wettelijke vertegenwoordiger van een kind als het kind jonger is dan 18.

De wet is daar heel duidelijk in.

Een cassiere kan ook niet controleren of iemand een wettelijke vertegenwoordiger is van een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belachelijk. Dus als ik met mijn zoon of dochter de ah uitloop, en er naast nog even de Gall & Gall in wil om daar wat te kopen, zou ik dat niet meekrijgen ???
Het lijkt mij dat als de 21 jarige afrekent dat dit wel kan. Er mag immerd niet aan mensen onder de 16 worden verkocht.
De caissiere kan niet hardmaken dat de 17 jarige ook mee gaat drinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
17 moet 13 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel simpel, de cassiere kan even vragen wie er betaalt en moet zijn legitimatie vragen.

Niet van de omstanders, dat zou kul zijn.