Mag een verhuurder de waarborgsom verrekenen met Eneco energie na een huuropzegging? Huurprijs was inclusief G/W/L. Staat niet duidelijk in m'n contra

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (3)

Als jij steeds netjes je huur hebt betaald, dan heb je recht op het terugbetalen van de waarborgsom. Vanzelfsprekend, inclusief is inclusief, ook als het niet zo duidelijk in je contract staat. Maar, als jij al de huur hebt opgezegd en geen huur meer betaalt, terwijl de vaste lasten voor de huurbaas gewoon doorgaan, dan kan ik me voorstellen dat hij de waarborgsom verrekent met geld dat hij nog van jou zou moeten krijgen. In dit geval weet ik niet genoeg, dus ik kan je daar geen duidelijk antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Bij een huurprijs inclusief kan dit niet.

Alleen wanneer de huurprijs is opgesplitst in een deel huur en een voorschot voor G/W/L kan dit wel.
Er moet dan worden aangetoond wat je werkelijke verbruik en kosten zijn (geweest). Je kan dan ook geld terug krijgen wanneer je zuinig bent geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja

Het contract is afgesloten voor woning inclusief gas, water en licht (nutsgoederen).

Als de huurpenning niet geheel voldaan is en / of de nutsgoederen niet voldaan zijn mag de verhuurder dit inhouden op de waarborgsom.

Als in het contract is opgenomen dat de nutsgoederden variabel zijn en er om een bepaalde tijd de kosten verrekend zullen worden mag ook de openstaande kosten verrekend worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de vraag blijkt niet dat de huurpenningen niet geheel zijn voldaan. Indien de huurprijs inclusief is dan mag de energie niet apart verrekend worden met de borg. Dat kan echt alleen als de energeikosten separaat gemeten én verrekend worden, en dus niet bij een all-inn huur. Een verhuurder kan dit wel proberen natuurlijk, maar als je bij de rechter komt heeft ie geen poot om op te staan.
Daarom is het verstandig de gebruikerslasten apart te meten en los van de kale huur in rekening te brengen. Is er een huurprijs inclusief gebruikerslasten afgesproken dan kan de huurder de huurcommissie vragen deze inclusieve huurprijs te splitsen in een deel kale huur en een deel gebruikerslasten. Deze worden dan ingeschat. Een huurverhoging mag ook alleen betrekking hebben op de kale huur. (maar dit is niet de vraag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grote probleem hier is dat wij niet weten wat er exact in het contract staat. In het huurcontract moet in ieder geval opgenomen zijn: Kale huurprijs;
Servicekosten:
Verzekeringen;
en in dit geval nutsgoederen. Nu kan er in het contract opgenomen zijn dat de nutsgoederen variabel zijn en deze later verrekend worden.
Ook dan is de huur inclusief, dit is ook iets wat met grote regelmaat tegenkomt in de kamerverhuur waar in het contract is opgenomen dat één keer per jaar de totale energieverbruik wordt berekend en de tekorten danwel overschotten per huurder worden omgeslagen. Is dat het geval mag de verhuurder bij tekortkoming aan betaling deze inhouden op de borgsom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stel dat het zo geregeld is als je beschrijft, dus een incl. huurprijs met variabele nutskosten. (de vraag suggereert anders) Halverwege het jaar vertrekt een huurder, kan ik dan als verhuurder de borg houden totdat de jaarkosten bekend zijn en deze dan pas verrekenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. De verhuurder dient de berekening dan te maken als het contract beeindigd. Hij dient dan de meterstanden op te nemen en deze hoofdelijk om te slaan en het teveel of te weinig betaalde met de vertrekkende huurder te verrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat dacht ik ook zo. Dan moet dit wel duidelijk in het contract staan. (gescheiden huurprijs en overige kosten) Uit de vraag begrijp ik dat dat dat niet het geval is en alleen een inclusieve huurprijs in staat. In dat geval mag het niet wat de huisbaas doet.