Wanneer mag je vuurwerk afsteken?

En ik ben vooral benieuwd naar een verwijzing naar de wet/juridische bron waar dit in staat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Afsteken van vuurwerk

Vuurwerk afsteken mag alleen tijdens de jaarwisseling van 31 december 10.00 uur 's ochtends tot 1 januari 02.00 uur 's ochtends. Afsteken of voorhanden hebben buiten deze tijden kan worden bestraft met een geldboete. Het afsteken van vuurwerk bij bijzondere gebeurtenissen (uitgezonderd de jaarwisseling) is verboden. Van dit verbod kan ontheffing worden aangevraagd bij de gemeente. Wanneer de ontheffing wordt verleend, moet het vuurwerk worden afgestoken door een erkend bedrijf.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wetten.nl geeft het volgende:

Vuurwerkbesluit > Hoofdstuk 2; consumenten vuurwerk> paragraaf 3; verkoop en het tot ontbranding brengen van consumentenvuurwerk > artikel 2.3.6:

Artikel 2.3.6

Het is verboden consumentenvuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen op een ander tijdstip dan tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook jou antwoord is niet volledig. Je mag het vuurwerk ook op andere tijden voorhandig hebben en wel vanaf het moment dat de vuurwerkverkoper het mag afleveren aan een particulier. Er is duidelijk een onderscheid tussen voorhandig hebben ter vervoer van plaats van verkoop naar huis of het voorhandig hebben bij overtreding van het besluit, bij de laatste mag de opsporingsambtenaar overgaan tot inbeslagname terwijl dat in de transportsituatie niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn; sorry er wordt niets gevraagd over wanneer je vuurwerk in je bezit mag hebben. Het gaat hem enkel en alleen over het moment van gebruik. Dit is tussen 31 december 10:00 en 1 januari 2:00. Uitzonderingen hierop zijn speciale evenementen, hierbij dient een gespecialiseerd bedrijf te werk te gaan en moet er toestemming zijn van de gemeente. Jou aanvulling is zeker nuttig, maar hier wordt door de vraagsteller helemaal niet naar gevraagd. Hierdoor is mijn antwoord dus wel volledig. Bewijs: Wanneer mag je vuurwerk afsteken? Vuurwerk afsteken mag alleen tijdens de jaarwisseling van 31 december 10.00 uur ‘s ochtends tot 1 januari 02.00 uur ‘s ochtends. En ik ben vooral benieuwd naar een verwijzing naar de wet/juridische bron waar dit in staat
wetten.overheid.nl/BWBR0013360/Hoofdstuk2/3/Artike... (bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer, jij valt een persoon aan vanwege een onvolledigheid in zijn antwoord. Ook jij hebt een onvolledigheid in je antwoord staan en wordt dus ook afgerekend op die onvolledigheid. In jou antwoord staat dat voorhanden hebben van vuurwerk buiten de tijden dat het afgestoken mag worden strafbaar is, dat is niet zo. Daarbij is het niet van belang of de vraagsteller dit vroeg, dit is een reactie op jou antwoord, als jij het voorhanden hebben uit jou antwoord had gelaten was het perfect geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is dan hooguit (deels) incorrect. Maar niet onvolledig. De vraag wordt in zijn geheel beantwoord. Er staat echter informatie bij die fout is, maar deze hebben geen betrekking op de vraag. Daarnaast heb je gelijk. Je mag inderdaad een aantal dagen voor nieuwjaar ook al vuurwerk hebben. Het eerste stuk is dan ook een stuk van de politie en dus niet direct een wet. De tweede wel. Mijn antwoord is nog altijd correct en volledig, alleen een toevoeging op dit antwoord is niet correct. Je haalt hier dus duidelijk twee dingen door elkaar. Maar je kritiek is desalniettemin wel terecht in de zin dat mijn antwoord deels fout is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik me nu direct bedenk. Ik neem dan ook mijn gehele reactie per direct terug. Voorhanden betekent: Uitspraak: vor'hɑndə(n) Bijvoeglijk naamwoord (van iets) wat er is en wat je kunt gebruiken (bron: http://www.woorden.org/woord/voorhanden) Het is dus wel correct. Je mag namelijk geen vuurwerk dat uit de verpakking is bij je hebben op andere tijden dan tussen 31 december vanaf 10:00 tot 1 januari 2:00. Buiten deze tijden mag je inderdaad een aantal dagen vóór oudjaarsdag vuurwerk verpakt(!) kopen en bij je hebben. Echter mag het niet voorhanden zijn (dus klaar voor gebruik!). Sorry, maar ook op het genoemde punt is mijn antwoord zowel correct als volledig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi dat woordenboek maar snel in de prullenbak. Je hebt met wetgeving te maken en in wetgeving geeft de wetgever duidelijk aan wat er bedoeld wordt met het voorhanden hebben. Nog niet al zit het vuurwerk verpakt in een kluis, als je een klein stukje vuurwerk afsteekt direct buiten de winkel na de koop dan mag een opsporingsambtenaar de gehele voorraad in beslag nemen verpakt of niet, zelfs als het in die kluis zit. De gehele voorraad wordt dan gezien als voorhanden hebben. Als je netjes zonder afsteken van vuurwerk naar huis loopt en het vuurwerk zit slechts in een papieren zak heeft men het niet voor gebruik voorhanden.

Andere antwoorden (2)

vanaf 31 december om 10:00

Toegevoegd na 1 uur:
tot 1 januari 02:00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanaf 31 december 10.00 tot 1januari 02.00uur