Betaling geeist Onterecht HELP?

ik heb me zaterdag aangemeld voor een cursus van 180 euro op internet. De curus zou maandag plaatsvinden. een paar uur later werd ik gebeld en kreeg te horen dat ik op de reservelijst stond. Zondag werd ik gebeld dat ik maandagochtend kon deelnemen aan de cursus. IK kreeg enkele minuten later een bevestigingsmail. Maandagochtend had ik autopech toen ik onderweg was naar de cursus. IK heb de desbetreffende personen gebeld en aangegeven dat ik niet kon deelnemen aan de cursus. Enkele dagen later ontving ik van de deurwaarder een brief dat ik 240 euro moest overmaken.

De desbetreffende persoon eist nu een bedrag van 80 euro en is bereid de deurwaarder buiten spel te laten.

In de bevestigingsmail staat vermeld dat niet nagekomen afspraken in rekening worden gebracht en dat er binnen 48 uur moet worden afgemeld.

Ik weiger om te betalen.

Wie o wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb een dag voor de cursus een bevestigingsmail gekregen! Ik kon nooit aan het 48uur vantevoren afmelden criterium voldoen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat je aanvoert dat je de bevestiging de dag voor de cursus kreeg en daarom niet 48 uur van tevoren kon aangeven dat je de ochtend van de cursus autopech zou hebben, doet mij vermoeden dat er hier meer aan de hand is. Als je een goed advies wilt hebben zal je een eerlijke en complete uitleg van de situatie moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De situatie heeft zich daadwerkelijk zoals hierboven staat angegeven afgespeeld. Ik weiger echter om niet te betalen voor een niet-geleverde dienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onterecht. De mensen van de cursus hebben kosten voor je moeten maken en die willen ze wel betaald krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dienst is geleverd, echter jij bent in gebreke gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1x weigeren om niet te betalen en probleem is opgelost ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roland welke kosten? Er nemen 40 mensen deel aan zo'n cursus. Als ik door autopech niet kan komen en dat er vooral wordt gedreigd met een deurwaarder na enkele dagen, dan vind ik het geheel onterecht dat er van mij een betaling wordt geeist. Het is al helemaal bizar dat deze jongeman opeens 80 euro wil en bereid is om de deurwaarder buiten spel te zetten. De cursusbegeleider is helemaal fout bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die cursusleider en z'n personeel zal ook graag brood op de plank willen hebben.
KennisDelen
12 jaar geleden
Beste gast, Ik vind het vervelend voor je, maar probeer je eens in de cursusleider te verplaatsen. Moet hij iedereen met autopech z'n geld teruggeven? Daarnaast, zelfs al had je je 3 weken van tevoren aangemeld, dan het je je nog steeds niet op tijd kunnen afmelden.
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik vind het heel schappelijk, dat de cursusleider akkoord gaat met de helft van het cursusgeld

Antwoorden (6)

Lastig... autopech is overmacht. Misschien kun je daar iets mee. Het is immers niet zo dat jij maandagochtend ineens geen zin meer had, je was zelfs al op weg naar de cursus.

Wat ik heel vreemd vind, is dat er meteen een deurwaarder is ingeschakeld. Dat is zeker niet de normale gang van zaken. Je hebt altijd eerst een betalingstermijn, bijv. 14 of 30 dagen. Betaal je niet op tijd, dan krijg je een herinnering. Betaal je dan nog steeds niet, dan kun je worden aangemaand. Vaak gebeurt dat door een incassobureau. Pas als je daarna nog steeds niet betaalt, kan er een deurwaarder worden ingeschakeld. Bovendien kun je een deurwaarder helemaal niet buiten spel laten als je die eenmaal hebt ingeschakeld. Want dan draai je zelf (als opdrachtgever) op voor de kosten. Ik krijg een beetje de indruk dat ze je bang aan het maken zijn, dus ik zou eens goed (laten) uitzoeken wat jouw rechten in deze zijn en hen daarmee confronteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Als de opdrachtgever een deurwaarder inschakelt draaid de gene die moet betalen op voor de kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
En dus kan het helemaal niet dat 'ze' nu zeggen:
"Als je 180 euro betaalt, laten we de deurwaarder er buiten"
Want die moet 60 euro krijgen. En die zullen 'ze' dan zelf moeten betalen. Vraagsteller wordt volgens mij zwaar genaaid hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb verkeerd gelezen zie ik... hij hoeft nu nog maar 80 euro te hebben i.p.v. 180!!??? Dit stinkt dus echt aan alle kanten. Maandag even naar een bureau voor rechtshulp, of een wetswinkel o.i.d. want hier klopt helemaal niets van!
ronron1212
12 jaar geleden
Hoe kom je er bij die deurwaarder moet de schuldenaar betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autopech is geen overmacht, door onderhoud had de pech mogelijk voorkomen kunnen worden, anders ijn er nog tal van andere reismogelijkheden.
capthavoc
12 jaar geleden
ik begrijp dat een cursus van 1 keer is? 180 euro is erg duur maar dat moet mijns inzien ook in verhouding staan met wat er geboden wordt lesruimte,materiaal etc
Tja dan kom je er nog redelijk vanaf
Zeker als het een echte proffessionele cursus is met ingehuurde ruimte materiaal etc
ik denk niet dat iemand 180 euro vraag voor een cursus in een buurtcentrumpje ?
erg vriendelijk vind ik het niet maar er moet toch iets van compensatie tegenover staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het deurwaarder verhaal is raar, maar verder ben ik het niet eens met je antwoord. Hij moet blij zijn dat hij slechts de helft maar hoeft te betalen.-
Natuurlijk is het heel vervelend voor je wat je is overkomen. Maar het draait hier om de principiele vraag wie er voor op moet draaien als jij autopech hebt. Ben je dat zelf, of moet de organisator van de cursus daar voor opdraaien?

Is het nu werkelijk zo, dat als een bedrijf cursussen organiseert, mensen daarvoor inhuurt, ruimte huurt, lesmateriaal aanschaft, en allerlei investeringen doet, moet gaan zitten hopen, dat niet al te veel cursisten autopech krijgen, de treinen op tijd rijden, cursisten niet plotseling ziek worden, of er een pak sneeuw van 3 meter valt?

Hoewel het verhaal over de deurwaarder wat vreemd is, zou ik heel blij zijn in jouw geval. Uit coulance-overwegingen wordt nu meer dan de helft van je cursusgeld kwijtgescholden, en hoef je uiteindelijk maar 80 Euro te betalen, terwijl je duidelijk op de hoogte was, van het feit dat er 48 uur van te voren geannuleerd moest worden.

In de overeenkomst die je hebt gesloten, ben je akkoord gegaan met de voorwaarde, dat er 48 uur voor aanvang van de cursus nog geannuleerd kon worden. Als je zoiets onredelijk had gevonden, of de regel erbij had willen zien, dat het in geval van autopech niet op zou gaan, had je die overeenkomst niet moeten sluiten. Het feit dat je pas 24 uur voor aanvang van de cursus de overeenkomst hebt gesloten, doet daar niets aan af. Dat was jouw keuze.

Je schrijft letterlijk: "ik weiger te betalen". Natuurlijk kun je blijven weigeren, maar je hebt juridisch geen poot om op te staan, vooral omdat de organisator van de cursus je tegemoet komt, terwijl hij dat niet verplicht is. Mijn advies is om de 80 Euro gewoon te betalen. Als je dat niet doet, kan de schade veel groter worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Mesher! +
W.b. die 48 uur: hij had zich zelfs slechts 48 uur van te voren aangemeld, dan kan je je helemaal niet meer afmelden!
Je bent een overeenkomst aangegaan en daar zijn schriftelijke voorwaarden aan verbonden. Men had jou op die voorwaarden dienen te wijzen en ze hadden jou bij de overeenkomst ter beschikking moeten stellen. Als ze dat niet gedaan hebben kunnen ze zich nergens op beroepen. In die voorwaarden staat o,a, wat de consequenties zijn als je de opdracht annuleert en binnen welke periode je dat moet doen. Een bedrijf kan niet achteraf even zijn voorwaarden bedenken die hen het beste uitkomt.
Je hebt je opdracht niet geannuleerd, maar hebt met overmacht te maken. Een rechter is daar gevoelig voor.

Het is gangbaar dat als je het cursusgeld niet betaalt, er eerst een incassobureau wordt ingeschakeld. Met dat bureau kun je schriftelijk in discussie gaan en je beroepen op het niet verstrekken van de condities en op overmacht. Daarbij kun je voorstellen dat je bereid bent alsnog op een andere dag naar de cursus te komen en je €180 te betalen.
Als het bedrijf het hier niet mee eens is, dan kan er een gerechtelijke (civiele) procedure tegen je worden gestart.
Dan pas komt een deurwaarder in de picture.
Als openbaar ambtenaar voert de gerechtsdeurwaarder taken uit die bij wet aan hem toegewezen zijn. Zulke wettelijke taken zijn bijvoorbeeld: het dagvaarden van personen of bedrijven voor de rechter, het opmaken van akten, het betekenen van juridische stukken en het ten uitvoer leggen van vonnissen en andere zgn. executoriale titels.
De brief die je van de deurwaarder hebt ontvangen, kan dus nooit van een echte deurwaarder zijn geweest. In een zo'n korte tijd kan een gerechtelijke procedure nooit worden opgestart, een deurwaarder stuurt geen aanmaningen en tevens zal een bedrijf nooit zo'n procedure beginnen voor een bedrag van € 180. Tevens kan een in gang gezette gerechtelijke procedure niet zo maar even worden gestopt, omdat dit zeer onserieus is.
Conclusie: je wordt bang gemaakt in de hoop dat je gaat betalen.
Als je de naam van de deurwaarder kent, kun je bij de rechtebank informeren of de z.g. deurwaarder als zodanig bekend is. Ook kun je bij de kamer van Koophandel informeren of die persoon daar als deurwaarder staat ingeschreven.
Wat je daarnaast kunt doen is het bedrijf de situatie uitleggen en zeggen dat je bereid bent een deel van het cursusgeld te betalen. Dat doet het altijd goed als het eventueel voor een rechtbank komt (maar zover komt het niet). Voor de rest wacht je dan rustig af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga een afspraak maken met www.sociaalraadslieden.nl, zij weten prima een pasend antwoord op jouw situatie. Volgens mij is er hier sprake van overmacht. Kijk of je nog aan algemene voorwaarden kan komen voor de cursus. Dan heb je het zwart op wit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De brief van de deurwaarder kan je als niet verzonden beschouwen, er is geen redelijk termijn aangehouden om jou in de gelegenheid te stellen om de rekening op een normale wijze te voldoen.

Dan komt de volgende vraag naar boven; heb jij mondeling tijdens het telefoongesprek of schriftelijk na ontvangst van de e-mail bevestigd dat je aan de cursus zou deelnemen?

Moet je hier met ja op antwoorden dan ben je in principe gehouden om het volledige bedrag te voldoen, een kapotte auto is namelijk geen overmacht, er zijn 100 en 1 wijzen om op een plaats van bestemming te kunnen geraken.

Het afmelden tenminste 48uur voor aanvang kan jij ook niet gebruiken als zijnde een criterium waar aan niet voldaan kan worden, jij hebt namelijk zelf binnen dat tijdsbestek zelf aangegeven aan de cursus te zullen deelnemen.

Zou je dus de raad willen geven om eieren voor je geld te kiezen en het verlies van de 80,00Euro te nemen, als er invorderingskosten bij gaan komen zou het weleens vele malen meer kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat het balletje maar rollen, dan weet je zeker dat er slechts de factuur betaald hoeft te worden, geen enkele rechter zal deze vordering toewijzen, een gerechtsdeurwaarder moet eerst zichzelf overtuigen of de gehele procedure is gevolgd alvorens hij een maning stuurt. Doet hij dit niet heeft de gerechtsdeurwaarder een probleem en niet de gedaagde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal eens!+
Er is hier een sprake van een overeenkomst. Jij hebt je opgegeven voor deze cursus, en bent op de dag zelf niet verschenen. De reden (autopech) maakt niets uit.

Nu moet je cursus wel betalen. Dat ze het bedrag verlagen naar 80 euro is zeer coulant. Dat hadden ze niet hoeven doen.

Dat ze nu al met een deurwaarder dreigen is onterecht. Een beetje deurwaarder weet dit ook en zal deze opdracht nu nog niet aannemen. Doet hij dat wel, wijs hem er dan op dat de betalingstermijn nog niet is verstreken.

Je hebt nog wel 1 klein juridisch pootje om op te staan, maar die is wat wankel.
Het betreft hier koop op afstand. Dat betekent dat je 7 dagen bedenktijd hebt en kosteloos van je "aankoop" af kan. Maar jij hebt het wel op diverse manieren bevestigd. Eerst telefonisch, toen heb je nog een keer een bevestiging per mail gehad waar je niet tegen in verweer bent gekomen en ten slotte laat je op de dag zelf weten dat je onderweg bent maar autopech hebt. Hiermee zeg je dus zelf dat je wel voornemens was om te komen. De wil om te gaan was dus wel aanwezig.