Is het toegestaan de autoruit met startende motor te krabben?

Kun je daarvoor een boete krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag! Ik vroeg mij ongeveer hetzelfde af toen ik vanmorgen bezig was. Met draaiende motor, uiteraard. :)
bamibal
12 jaar geleden
Tja, starten en krabben tegelijk is inderdaad lastig. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met zn 2e bent is het zo gepiept. In de vraag staat niet met hoeveel personen haha. (Bijdehand he =D )

Het beste antwoord

Dat mag gewoon. Het is alleen niet goed voor het milieu, maar hierdoor kan je wel beter de ramen krabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Maar de motor word toch amper warm bij stationair draaien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk wel, niet zo snel als wanneer je gaat rijden maar toch.
Ritsuka
12 jaar geleden
@jaap: dat dacht ik dus ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom kan je dan beter je ramen krabben??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bessy, misschien omdat de verwarming in de auto ervoor zorgt dat de ruit warm wordt, waardoor je minder moeite hoeft te doen om de ruit te krabben. Dit heeft te maken met het feit dat het al (deels) aan het ontdooien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat scheef hij er niet bij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij komt best wel redelijk snel op temperatuur, omdat de thermostaat nog dicht staat als je met koude motor start. Het koelwater circuleert dan wel door het verwarmingssysteem van de auto, maar nog niet door de koelwaterradiateur. Dat gebeurt pas later als de motor wat warmer is.

Andere antwoorden (7)

In België staat in de politieverordening tegen overlast van sommige gemeentes dat het verboden is. Maar ik denk, dat als je dit doet, er niet gauw wat zal gezegd worden. Ik doe het zelf ook.
Zet wel je blazer op maximum ventilatie naar de voorruit toe, en zet je achterruitverwarming aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon toegestaan, maar wat denk je van de milieuschade die een draaiende motor uitblaast en heb je ook wel eens gedacht aan oudere mensen die nog in bed liggen, eventueel met open ramen. Zeer irritant voor deze mensen. Neem gewoon een gieter met koud water, (ja gewoon water uit de kraan), giet dit over je voorruit. Zet de ruitenwisser even aan en de gehele ruit is schoon en rijden maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als het echt koud is (dus niet een klein beetje nachtvorst zoals nu), zal dat koude water fijn op je ruit en je ruitenwissers bevriezen. Niet zinvol dus. Ik heb vroeger ook regelmatig geprobeerd eerst te krabben, *zonder* lopende motor. Daarna pas instappen, starten en wegrijden. Gevolg: 500 meter verder MOEST ik de auto aan de kant zetten. De voorruit zat compleet dicht, niets meer te zien. Dit is me één keer gebeurd op een drukke voorrangsweg. De voorruit sloeg zó snel dicht, dat ik midden op de rijbaan moest stoppen - ik kon niet meer zien waar de kant was en of ik veilig naar rechts kon. Tja, en dan sta je stil langs de kant van de weg, en dan moet je dus alsnog een paar minuten met draaiende motor wachten tot je ruiten weer enigzins doorzichtig zijn. Kortom: de motor een tijdje stationair laten draaien MOET, anders slaan je ruiten dicht. Als dat dan toch moet, dan beter tijdens het krabben. Dat is efficiënter qua tijd, en veiliger dan uit nood moeten stoppen tijdens het rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Een emmer warm water, kan trouwens met flinke vorst ook weer bevriezing opleveren. En nog iets, er zijn heus niet alleen ouderen die dan nog in bed liggen, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje. Haha, warm water? Jij bent vast wel een goede klant van Carglass.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er nooit zo'n last van. Ik krab ze gewoon schoon en dan rij ik weg, met de kachel op de hoogste stand. Ik gebruik ook wel eens warm water, als ik lui ben, maar dan heb je inderdaad enigszins kans op herbevriezing (tenzij je een beetje sproeit en er zo antivries op brengt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Platje en Frans117 Er stond geen WARM water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel. Platje had het over warm water, daar reageerde ik op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, foutje. Ik bedoelde @Jasser.
Ja, ik moet het zelfs anders doet de voorruitverwarming het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij geen enkele auto (zonder standkachel) werkt de verwarming als de motor niet draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus hoor. Ik heb dan helaas geen voorruit verwarming maar mijn achterruitverwarming doet het dan ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over krabben, niet over lui doen met voorruitverwarming.
Je zal wel moeten, met draaiende motor. Anders krijg je je ramen niet schoon en dan krijg je wel een boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg ze anders prima schoon zonder draaiende motor hoor. Gewoon een beetje krabben, of een kannetje warm water, als ik lui ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hoor, dat moet niet met een draaiende motor. Ik doe het nooit en dat gaat ook prima, net als Widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kannetje warm water over een bevroren ruit gieten lijkt me geen goed idee. Als je pech hebt springt er door het temperatuursverschil gelijk een scheur in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, WARM water kun je ook beter niet doen. Had ik overheen gelezen.
Gewoon kraanwater gaat prima, dat is al warmer dan je bevroren ruit, en ontdooit ook het ijs.
Maar als er maar een beetje ijs is krab ik gewoon een beetje stevig hoor, zonder water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frans: Daar waarschuwt men altijd voor, maar ik heb 't nog nooit zien gebeuren.
Zoals anderen al opmerken mag het wel maar slecht voor het milieu en ook voor je eigen gezondheid, maar ook slecht voor de motor.

Ik herken wel wat cryofiel zegt over het dichtslaan van de autoruit als je met koude motor wegrijdt, maar als je direct de warmeblower vol op de voorruit richt dan heb je daar nietzoveel en ieder geval maar kort last van.

Maar waarom koop je niet zo'n speciaal aluminum afdekfolie voor de voorruit voor zo'n € 3,00 tot € 5,00 overal verkrijgbaar en nooit meer krabben.
Ceeve
12 jaar geleden
Ik start ook altijd eerst de motor en ik zet de voorruitontdooier en de achterruitverwarming aan. Terwijl ik aan het ijskrabben ben, komt de motor en dus ook de verwarming vast wat op temperatuur en als ik zover ben dat ik weg kan rijden blijven de ruiten redelijk vrij van nieuwe aanslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toegestaan en het is prettig voor jou natuurlijk maar bedenk ook, dat het niet heel goed voor je motor is. Met een koude motor draaien is zoals bekend slecht voor je auto. Een motor warmt pas goed op als je redelijk wat toeren maakt, dus als je rijdt. Met stationair draaien warmt hij ook wel op maar dat duurt veel te lang, zodat je auto op langere termijn relatief veel tijd met koude motor heeft staan draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat verhaal van dat het slecht voor de motor is niet helemaal. Motoren van vrachtwagens, bussen en schepen worden ook lang voordat de reis begint aangezet om warm te draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat van een autoprogramma met Tom Coronel onthouden, waar dit soort dingen werden besproken. Ik denk zelf dat er voldoende waarheidsgehalte in zit.