Bijzonder verlof, of toch ziektedagen?

Op mijn werk heeft een collega net haar partner verloren. Ten tijde van het overlijden van haar man zat zij al in de ziektewet. Moeten wij haar afwezigheid blijven registreren als ziektedagen of (een bepaald aantal dagen) als bijzonder verlof. Ik heb hier een discussie over op het werk. De een zegt dit en de ander dat. Kan iemand mij uitleg geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Antwoorden (6)

Bij mijn weten is ziek ziek.
Althans bij onze organisatie wel.
12 jaar geleden
Volgens mij blijft ze gewoon in ziektewet.
Ze kon op dat moment toch ook niet werken,dus ziek blijft ziek.
Ik zit zelf in ziektewet,en bij sterfgeval in familie, bleef ik ook gewoon geregistreerd in ziektewet,en telde bijzonder verlof niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft zelf al aan dat ze al in de ziektewet zat. Het overlijden van haar partner verandert daar m.i. niets aan. Dus ik zou denken - ook al ben ik geen deskundige - dat zij gewoon in de ziektewet blijft en dat hier geen bijzonder verlof aan te pas komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijzonder verlof zijn verlofdagen die je krijgt als een familielid in de eerste of tweede graad trouwt of overlijdt.
Strikt genomen is deze afwezigheid dus bijzonder verlof.
Maar: de werkneemster was al ziek voordat haar partner overleed. Zij zal nu niet ineens beter zijn na zijn overlijden. Integendeel, dit komt zeer hard aan, en zij zal een aantal weken nodig hebben om er ook maar enigszins te herstellen. Dit valt daarom onder ziektedagen.
Werkgevers dienen hier ook soepel mee om te gaan, en mogen niet van een werkneemster eisen dat zij al weer snel aan de slag gaat. Het welzijn van de werkneemster hoort voorop te staan.

Zie ook:
http://www.mkbservicedesk.nl/696/welke-verlofregelingen-zijn-wet.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigste geheel correcte antwoord. Ook de Arbodiensten zijn zeer terughoudend in dergelijke gevallen.
Hangt af van de sociale instelling van het bedrijf. Een collega was een maand met bijzonder verlof omdat zijn partner stervende was. Daarna mocht hij zelf bepalen wanneer hij het geschikt vond om weer te gaan werken. En toen mijn vader overleed kreeg ik ook een week bijzonder verlof naast de dagen voor de uitvaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik geef je een plus, want zo hoort het te werken bij een bedrijf met hart voor zijn werknemers.
Waar is die min voor?
Eigenlijk is het heel simpel.

Ze is op dit moment arbeidsongeschikt. Dus zit ze in de ziektewet. En daar hoort ze ook.

De verwarring wordt veroorzaakt door de term 'ziekte'. Want ze is niet 'ziek', ze rouwt. Je zou dit kunnen zien als 'psychisch/emotioneel niet in staat om te werken'.