Mag er in nederland op tv gerookt worden?

Ik zag zo net in goede tijden dat er werd gerookt, dit mocht toch niet meer in nederland op tv of is dit veranderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Pieter2011
12 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/roken-tv-toegestaan.92091

Antwoorden (3)

volgens mij mogen alleen "slechte" karakters op tv roken, mensen die dus niet als rolmodel gezien moeten worden.

overigens mag er wel gedronken worden door goede en slechte karakters omdat dit maatschappelijk geaccepteerd is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of roken op tv officieel verboden is in Nederland kan ik nergens vinden.
Maar op geen enkele werkplek mag nog worden gerookt. Iedereen heeft immers recht op een rookvrije werkplek? Dat geldt ook voor bijv. tv-presentatoren.
En ook voor acteurs. Daarom denk ik dat het verboden is om op tv te roken op tv en in tv-series.

In China is het trouwens wel wettelijk verboden om in films te roken. men wil niet het slechte voorbeeld aan jongeren geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het mag blijkbaar want het gebeurt wel eens. Ook in gtst zag ik laatst iemand roken. Vraag me wel af hoe dit zit met 'recht op rookvrije werkruimte'. Overigens gebeurt het veel en veel minder dan vroeger, dit kan ook komen door het verbod op tabaksreclame. Vroeger gebeurde het natuurlijk ook vaak in de vorm van sluikreclame in films en dramaseries.

Ook moet het natuurlijk kunnen omdat bijvoorbeeld een televisieserie gebgebaseerd een persoon die veel rookte ongeloofwaardig zou zijn als dit personage niet rookt.

Toegevoegd na 1 dag:
Het is in 1999 wel eens besproken, maar toen niet doorgevoerd. wel wilde men het terugdringen. Kan verder geen bron voeren of dit alsnog niet, waarschijnlijk niet aangezien het nog wel gebeurt. Toch vraag ik mij af: werknemers hebben recht op een rookvrije werkplek (m.u.v. kleine horeca), maar een filmset is toch ook een werkplek.

Toegevoegd na 1 dag:
Wellicht wordt er geen gebruik gemaakt van echte sigaretten maar van de waterdamp sigaret of sigaretten zonder nictonine (ja, die bestaan).