Ja, afhankelijk van de maximumstraf die op het delict is gesteld.

VERJARING
Feiten die te lang geleden zijn gepleegd om nog tot een strafzaak te kunnen leiden, noemen
we strafrechtelijk verjaard.

Wanneer de maximum gevangenisstraf drie jaar of minder is, is de verjaringstermijn
zes jaar. Bij huiselijk geweld zal vaak sprake zijn van een verjaringstermijn van 6 jaar

Wanneer het delict gepleegd wordt door een minderjarige dader, zijn de verjaringstermijnen
korter.

De verjaringstermijn begint te lopen op de dag nadat het delict gepleegd is. Uitzondering: bij
zedenmisdrijven (seksuele delicten) die zijn gepleegd jegens minderjarige slachtoffers gaat de
verjaringstermijn pas lopen op de dag nadat het slachtoffer 18 jaar is geworden.

Wanneer een zaak strafrechtelijk verjaard is, betekent dat niet altijd dat er geen juridische
mogelijkheden meer zijn. De verjaringstermijnen voor civiele procedures (zoals het vragen van
schadevergoeding) zijn niet gelijk aan de strafrechtelijke termijnen; soms zijn ze langer, soms
zijn ze korter.

Het mag duidelijk zijn dat de verjaringsproblematiek ingewikkeld is en dat het aanbeveling verdient
hierover zo nodig juridisch advies in te winnen (zie hoofdstuk 11).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt van het misdrijf af.

Verjaring en verjaringstermijn

De verjaringstermijn verschilt per soort strafbaar feit. U kunt als verdachte in een strafzaak door verjaring niet meer worden vervolgd voor een strafbaar feit bij:

* overtredingen: na 3 jaar;
* misdrijven waarvoor een geldboete, hechtenis, of gevangenisstraf van 3 jaar of minder kan worden opgelegd: na 6 jaar;
* misdrijven waarvoor een tijdelijke gevangenisstraf van meer dan 3 jaar kan worden opgelegd: na 12 jaar;
* misdrijven waarvoor een gevangenisstraf van meer dan 10 jaar kan worden opgelegd: na 20 jaar.
* Geen verjaring bij levenslange gevangenisstraf