Kan ik deze contractclausule accepteren?

Betekent de volgende 2 contractclausules niet dat je voor de rest van je leven al je bedenksels kunt gaan afdragen? In artikel 3 staat dat zo'n beetje alles wat je maakt "at any time during SP's association with " (als freelancer, niet als werknemer) van hun is en artikel 5 zegt dat dat ook zo is nadat het contract is beëindigd.

Stel, ik werk even niet voor ze, maar ik doe een uitvinding op het gebied waarin ik normaliter opdrachten voor ze doe. Ben ik dan verplicht om die uitvinding af te dragen? Maakt het uit of het contract dan nog loopt of niet?

3. Service Provider agrees that any and all computer programs, documentation, inventions, products, processes, or related materials (collectively ”Inventions”) pertaining or applicable to the past, present, or future business of that Service Provider develops at any time during Service Provider’s association with , its subsidiary, or affiliate(s) shall be the sole and exclusive property of .

5. Service Provider agrees that the terms of this Invention and Confidentiality Agreement are continuing in
nature and shall be enforceable against Service Provider after Service Provider’s and 's mutual separation, for any reason, or affiliation with .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Goed dat je je dit afvraagt. Het is een juridische kwestie, dus daar neerleggen of bij een personeelsbemiddelingsbureau.

Wat je wel zelf kunt doen is kijken of de concurrent van deze mogelijke werkgever andere, gunstigere voorwaarden hanteert en aan de hand daarvan aanpassingen verlangen.

Als je zonder redelijke vergoeding de vruchten van je dus onbetaalde arbeid na beeindiging relatie zou moeten afdragen dan verplicht je je daarmee tot schenkingen aan die werkgever. Lijkt me een onredelijk bezwarende clausule, waarschijnlijk niet getoetst aan Europese geldende richtlijnen..\
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de centen niet om betaald advies te vragen, anders deed ik dat wel uiteraard. Verder is het niet zozeer een werkgever, maar een opdrachtgever/klant, waar je er gewoon meerdere van hebt. Ik kan 't me niet veroorloven om nee te zeggen op grond van vage vermoedens en hopen dat iemand anders me wel werk zal aanbieden. Je laatste alinea is dus wat ik me afvraag, is dat het geval hier, of interpreteer ik het te ruim?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, goed dat je hier even kritisch naar kijkt. Voor zover ik zie spreken punt 3 en punt 5 zich tegen. Bij punt 3 hebben ze het over 'during SP’s association with '
en bij 5 over 'continuing in nature' en 'shall be enforceable against Service Provider after Service Provider’s and ‘s mutual separation'.
Dat laatste lijkt me onaanvaardbaar.
Volgens mij kunnen ze dit ook niet hardmaken, er is nml ook nog zoiets als recht op broodwinning. Ik zou het gewoon even navragen, hoe zij punt 5 verklaren t.o.v. punt 3.
Verder hoop ik voor je dat er een arbo-recht deskundige op GV zit, want dit is wel erg gespecialiseerde materie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste is sowieso onaanvaardbaar, als dat betekent dat ook alles wat ik na het contract bedenken van hun is. Maar ook dat eerste kan vervelend zijn, want als freelancer heb je niet slechts 1 klant, maar meerdere. En ik zou los van klanten ook nog voor mezelf wat kunnen doen. Als ik artikel 3 echter ruim interpreteer, dan zou alles wat ik maak, ongeacht voor wie ik het maak, voor hen zijn. Heb ik geen trek in. Maar ik ga het inderdaad ook nog even navragen, kijken wat ze er zelf over zeggen (en dan uiteraard de email bewaren als bewijs).
Alles wat je uitvindt "during Service Provider’s association" is van hen. Wat er verder staat is dat die eigendomsrechten voortduren nádat je gestopt bent voor hen te werken. Ze claimen géén rechten op wat je ontwikkelt nadat de samenwerking is geeindigd.
Het lijkt me een redelijke en gebruikelijke bepaling in bijvoorbeeld een ZZP- of detacheringscontract.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat laatste denk ik ook. Maar dat eerste dan? Geldt dat voor alles wat ik produceer, ook als ik niet in opdracht van hen werk, of alleen bij opdrachten voor hun?
teusvh
12 jaar geleden
Ja, het geldt voor alles wat je produceert in de periode dat je voor hen werkt.
"any and all" in combinatie met "any time during ....."