Kan ik deze contractclausule accepteren?

Betekent de volgende 2 contractclausules niet dat je voor de rest van je leven al je bedenksels kunt gaan afdragen? In artikel 3 staat dat zo'n beetje alles wat je maakt "at any time during SP's association with " (als freelancer, niet als werknemer) van hun is en artikel 5 zegt dat dat ook zo is nadat het contract is beëindigd.

Stel, ik werk even niet voor ze, maar ik doe een uitvinding op het gebied waarin ik normaliter opdrachten voor ze doe. Ben ik dan verplicht om die uitvinding af te dragen? Maakt het uit of het contract dan nog loopt of niet?

3. Service Provider agrees that any and all computer programs, documentation, inventions, products, processes, or related materials (collectively ”Inventions”) pertaining or applicable to the past, present, or future business of that Service Provider develops at any time during Service Provider’s association with , its subsidiary, or affiliate(s) shall be the sole and exclusive property of .

5. Service Provider agrees that the terms of this Invention and Confidentiality Agreement are continuing in
nature and shall be enforceable against Service Provider after Service Provider’s and 's mutual separation, for any reason, or affiliation with .

Weet jij het antwoord?

/2500

Goed dat je je dit afvraagt. Het is een juridische kwestie, dus daar neerleggen of bij een personeelsbemiddelingsbureau. Wat je wel zelf kunt doen is kijken of de concurrent van deze mogelijke werkgever andere, gunstigere voorwaarden hanteert en aan de hand daarvan aanpassingen verlangen. Als je zonder redelijke vergoeding de vruchten van je dus onbetaalde arbeid na beeindiging relatie zou moeten afdragen dan verplicht je je daarmee tot schenkingen aan die werkgever. Lijkt me een onredelijk bezwarende clausule, waarschijnlijk niet getoetst aan Europese geldende richtlijnen..\

Alles wat je uitvindt "during Service Provider’s association" is van hen. Wat er verder staat is dat die eigendomsrechten voortduren nádat je gestopt bent voor hen te werken. Ze claimen géén rechten op wat je ontwikkelt nadat de samenwerking is geeindigd. Het lijkt me een redelijke en gebruikelijke bepaling in bijvoorbeeld een ZZP- of detacheringscontract.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100