is er een rede waarom wij in nederland bij het tanken niet gewoon vooraf betalen?

Er zijn wel benzine stations waar je vooraf moet betalen zoals bijv tango (als ik me niet vergis) maar waarom doen ze dat niet overal?

Ik snap het namelijk niet, want dit doorrijden zonder te betalen is al heel lang aan de orde.
Toen ik zo'n 6 jaar terug bij een pompstation werkte kwam het iedere dag wel voor en blijkbaar is het nog niet opgelost
en nu is er zelfs een dode gevallen.
Is het zo'n gedoe om ervoor te zorgen dat mensen voordat ze gaan tanken betalen?
Zie ik iets over het hoofd waardoor betalen voor het tanken niet gebeurt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Amadea
12 jaar geleden
Een rede is een toespraak. Als je wilt weten wat de oorzaak ergens van is dan vraag je naar de reden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Feitelijk betalen we vaak al vooraf. Als je bij een onbemand tankstation tankt, doe je EERST je betaalpas in de betaalautomaat. Je kunt pas tanken wanneer de automaat heeft geconstateerd dat je voldoende saldo hebt. Het bedrag is pas NA het tanken bekend, maar ook als je direct wegrijdt, wordt dat bedrag toch echt van je rekening afgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als er dan geen geld op die rekening staat?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan kun je niet tanken. Of eigenlijk: als er geen geld op de rekening staat EN je mag op die rekening niet rood staan, kun je niet tanken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok

Het beste antwoord

Bij Shell heeft men het vooraf betalen proberen in te voeren. Na enkele klachten van klanten en aandacht van RTV Rijnmond, besloot Shell de maatregel terug te draaien. Het systeem van vooraf betalen wordt als te klantonvriendelijk beschouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als mensen vooraf betalen, is er voor hun niet meer de noodzaak, om de shop in te gaan, om af te rekenen. Dit is nadelig voor de pomphouders, omdat veel mensen in de shop nog snel wat impulsaankopen doen, qua eten en drinken.

Sterker nog, de shopverkoop is de grootste inkomstenbron voor de shophouders. wordt veel meer op verdiend dan op de brandstoffen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er met de bankkaart betaald wordt, heeft de pomphouder er in zijn shop ook niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ik moet sneller gaan tikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgelegd + Waarom je er een - voor krijgt is me een raadsel:(
Minkukels, lol
-het is lastig met contant betalen.
-de opbrengt van de winkel zal naar beneden gaan, want de meeste aankopen zijn impulsaankopen en als je al betaald hebt ga je niet nog een keer naar binnen om snoep te halen. Op die opbrengst maken de stations de meeste winst.

Af en toe een doorrijder is dus goedkoper dan extra personeel of bijvoorbeeld slagbomen en beter dan het verlies door minder omzet in de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wil je van tevoren bepalen hoeveel brandstof in je tank gaat? Mij is dat nog nooit gelukt.
Bij vooraf betalen moet je eerst naar de kassa om bv. €100 te geven, reçuutje krijgen, dan tanken en nog weer terug voor het wisselgeld. Die rompslomp kost heel veel tijd en geld. De enige manier die werkt is zoals de onbemande nachtpompen het doen waar je vooraf betaalt met een creditcard. Maar die heeft niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het met een creditcard kan dan moet het met andere pasjes ook kunnen.
en als je voor bijv 50 euro wilt tanken dan lijkt het me ook niet ingewikkeld om de pomp automatisch te stoppen zodra je op de 50 euro zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt toch vantevoren vaststellen dat je voor een bepaald bedrag gaat tanken?
Ik deed dat wel eens als ik wat krap bij kas zat, dan tankte ik de rest wel wanneer ik weer iets meer geld missen kon Na een tijdje opletten weet je wel ongeveer hoeveel liters je krijgt voor een bepaald bedrag, als je tenminste altijd bij een en hetzelfde station tankt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij onbemande tankststions geef je van te voren aan dat je akkoord gaat met het bedrag dat je vervolgens zal gaan tanken.
Dus pomp je de tank vol en het komt op een bedrag van bijv. €54,23 dan wordt dat bedrag achteraf van je rekening afgeschreven. Je hebt voor het tanken nl. al je pincode ingedrukt en ook aangegeven dat je het aankomende bedrag wil betalen.
Als jij bv een huurauto hebt en die moet je weer inleveren met een volle tank .
Hoe weet je dan hoeveel liter er in gaat ?
Wat zij wel kunnen doen is gaan werken met een soort van slagboom en waar je eerst jou bonnetje in moet stoppen en dan hun reis kunnen vervolgen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor antwoord op jou vraag, zie mijn reactie bij het vorige antwoord :).