Mag ik een paar takken van een wilg afknippen of ben ik dan in overtreding?

In het openbaar (stads) groen dus.

Mijn konijnen zijn er dol op dus af en toe neem ik een snoeischaar mee en knip een paar takken uit die enorme bossen, zolang de wilg nog niet is gesnoeid.

Maar mag dat eigenlijk wel?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.6K

Het beste antwoord

Blijkbaar niet.
Ik vond onderstaande site waarin iemand klaagt dat hij een bekeuring heeft gekregen voor het knippen van takken.

http://www.fluffies.org/nl/snaterplek_bekeuring-gekregen-vanwege-wilgentak-knippen-vt16793.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien verschilt het per gemeente. Je zou het eens kunnen vragen bij jouw gemeente?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het mag niet want het is eigendom van de gemeente.
amigo
12 jaar geleden
oeps, dus toch niet zo gek dat ik een beetje schuchter over mijn schouder loop te kijken en me zo snel mogelijk naar huis haast...........
amigo
12 jaar geleden
nu sta ik het NOG zenuwachtiger te doen......

Andere antwoorden (4)

ja maar niet overdrijven ...

Toegevoegd na 1 minuut:
de bomen zullen blij zijn want ze krijgen nieuwe takjes :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet want het is eigendom van de gemeente.

Wat je wel zou kunnen doen is achterhalen waar het verzamelpunt is van takken die de gemeente gesnoeid heeft en het daar aan vragen of je een paar takken kunt krijgen.

Ik denk dat ze hier best wel mee akkoord gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even technisch:

art. 314 WvSr.

Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

Dat is limitatief en is dus stroperij. Biezen, ik weet niet of dat wilgentakken zijn. Ik ga er vanuit dat het geen wilgen zijn. Is het wel zo dan maak je je schuldig aan stroperij.

Dan blijft nog vernieling over. Dus als je een tak afknipt zou dat vernieling zijn.
Nu antwoord op je vraag: Je bent dus zeker in overtreding.

Trouwens wilg en zeker krulwilg groeit overal op. Stop een tak in een emmer met wat aarde en voila na enkele maanden heb je je eigen takken, voor je konijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef je op bij een ploeg vrijwilligers die om de zoveel tijd er op uit gaan om wilgen te snoeien.