Moet je illegale verkoop op straat melden aan politie of niet?

Vanmiddag kwam er een auto naast me rijden, en de man in de auto vroeg me of ik geïnteresseerd was in een aantal spullen van Apple. Hij had ze achterin de auto liggen en verkocht zo bijvoorbeeld een laptop van Apple voor 250 euro (winkelwaarde 800).
Ik zei dat ik hier niet geinteresseerd was en vervolgens reed hij door. Ik heb wel zijn kenteken genoteerd omdat ik het nogal verdacht vond, even verderop in de straat stopte hij opnieuw om iemand lekker te maken voor zijn spullen.
Moet ik dit op de 1 of andere manier aan de politie laten weten aangezien ik zijn kenteken genoteerd heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

het heeft niet veel zin om dat een halve dag later te melden, maar je zou dat wat mij betreft wel moeten doen.
helen is een kwalijke hobby: als er niet meer geheeld zou worden, wordt stelen ook minder aantrekkelijk en is de kans dat jou en mijn laptop gestolen worden minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk overigens niet dat je wettelijk verplicht bent om dit te melden: het is voor jou moeilijk in te schatten of dit een legaal handeltje is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet raar hoor, gewoon bellen en je verhaal vertellen en het kenteken doorgeven.

Andere antwoorden (4)

JA! Dit zijn zeer waarschijnlijk mensen die de spullen op een onwetmatige manier verkregen hebben. Zeker als je een kenteken hebt opgeschreven, meld het bij de politie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja direct doen, ik zou bijna zeggen waar wacht je nog op.
Hoe sneller de melding, hoe sneller gepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd doen natuurlijk; liefst meteen, maar ook nu nog, na zoveel uren. Die handel is vast geen zuivere koffie. Goed van jou dat je het kenteken genoteerd hebt. Chapeau!
12 jaar geleden
Je vraagt hier OF om wat er wettelijk moet, OF je vraagt wat iedereen zou doen.

Wettelijk ben je niet verplicht het te melden maar er is ook nog zoiets als "goede burgerplicht".

Probleem met het melden is dat je niet zeker weet wat je je op de hals haalt, dat is waarom veel mensen denken: laat maar liever.

Wat ik laatst heb gedaan toen ik een auto een "zeer ernstige" verkeersovertreding zag maken (levensgevaarlijk), was gewoon even bellen met de politie en vragen wat ze in ZO'n geval willen. In dat geval wilde ze de details van wat ik nog wist toch wel graag horen.