Kan een ontvanger van uit misdrijf voortgekomen informatie strafrechtelijk aansprakelijk?

Ik heb een vraag: Als een ambtenaar van justitie of van belastingdient in het kader van zijn functie vertrouwelijke info over iemand lekt, is er dan sprake van schending van ambtsgeheim.

Maar als de ontvanger, zeg maar, een headhunter bij een uitzendbureau is die gebruik maakt van die gestolen informatie om kandidaten te selecteren, is hij ook strafrechtelijk aansprakelijk?

In Frankrijk is er sprake van heling van geschonden ambtsgeheim & van gestolen informatie aangezien persoonlijke inlichtingen volgens Frans recht als goederen beschouwd zijn.

Weet iemand misschien of het ontvangen van uit misdrijf voortgekomen vertrouwelijke inlichtingen strafbaar wordt gesteld in Nederland? Is er een strafbepaling?

Alvorens bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het lekken van informatie is een aantasting van de privacy en moet afgedaan worden via de privacywetgeving.

Opsporingsdiensten die informatie krijgt die gestolen is bij derde mogen deze vrij gebruiken, ook de belastingdienst mag dergelijke informatie gebruiken om naheffingen op te leggen.

Waarheidsvinding gaat boven het delict.

Het persoon die de informatie verspreid of steelt is wel aansprakelijk met dien verstanden als het gaat om informatie uitwisseling onder opsporingsdiensten of aangifte of melding maken van aan een opsporingsdienst hier niet onder valt.

Het verstrekken van privacy gevoelige informatie aan derde, zoals een uitzendbureau, is wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, theodbn. Maar het belang van mijn vraag is gebaseerd op de rol van de ontvanger-in dit geval zeg maar een headhunter- die die gestolen informatie verwerkt en die ze naar derden -waaronder hr afdelingen van zijn verschillende opdrachtgevers-verstrekt. Is hij ook aansprakelijk? Is er een strafbepaling betreffende dit misdrijf dat in Frankrijk als heling beschouwd is? Wat kan hij riskeren? Alvorens bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de heathunter privacygevoelige informatie doorgeeft aan derde is hij strafbaar onder de wet op de privacy, overigens heb jij de mogelijkheid om elk dossier over jou dat de heathunter heeft in te zien en informatie die er in staat te laten verwijderen. Aanpakken voor heling wordt moeilijk, hij moet namelijk weten of kunnen weten dat de informatie door de verkoper op een illegale wijze is verkregen. Wat hij riskeert is zo niet te zeggen, is afhankelijk van de mate van overtreding, er staat een gevangenis straf op bij ernstige schending. Ook zal de heathunter de schade die ontstaan is moeten vergoedden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1001 keer bedankt. Ik heb pas in een nieuwe vraag een concreet geval gegeven: 'Wie is dan strafrechtelijk aansprakelijk?'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met veel interessante informatie