Als een persoon vrijgesproken wordt in een vermissingszaak, is hij dan direct helemaal vrij?

Als het lichaam of de vermiste persoon nog niet terecht is, en door gebrek aan bewijs wordt de vermoedelijke dader vrijgesproken. Is hij dan direct vrij om te gaan en staan waar hij wil?

Want mocht het lichaam later nog gevonden worden en voldoende bewijs opleveren om de dader alsnog te pakken, dan kan deze natuurlijk al in hutjemutje zitten.

Dus, zijn de rechten van deze persoon nog beperkt voor bepaalde tijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het zit iets ingewikkelder.

Bij een vermissing waarbij sprake is van vermoeden van een misdrijf, kan een bepaald persoon daarvan verdacht worden. Komen er echter geen bewijzen op tafel, dan wordt deze ontslagen van rechtsvervolging, en wordt je weer een vrij man. De oorzaak van de vermissing danwel de dader zal dan in een andere hoek gezocht moeten worden, en de vermissing wordt een ' cold case' . Een zaak waarbij alle sporen doodlopen en verder zoeken zinloos lijkt.

Duikt er echter na een x periode ineens een lijk op, dan gaat het in feite om een nieuwe ontwikkeling en eigenlijk zelfs een hele nieuwe zaak. Er zijn dan nieuwe aanwijzingen en nieuwe sporen, en de aanvankelijke verdachte - die inmiddels al een hele tijd volledig van blaam gezuiverd was, ontslagen is van rechtsvervolging en niet werd gestraft en geen verdere sancties of restricties opgelegd heeft gekregen - komt onherroepelijk weer in the picture.

Natuurlijk zullen ook oude gegevens, aanwijzingen, vermoedens, motieven en dergelijke weer worden aangevoerd, maar in de grond gaat het dan om een totaal nieuwe zaak, namelijk een moord, ongeluk of sterfgeval en niet langer ' slechts' een vermissing. De verdachte van een eventuele moord kan zich dus niet beroepen op een eerdere vrijspraak in de vermissings-zaak.

Dus ja : na de aanvankelijke vrijspraak is hij weer helemaal 100 % vrij, maar bij een nieuwe zaak is hij ook net zo snel weer het bokkie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leest ook heel vaak: 'De verdachte is vrijgelaten, maar blijft nog wel verdachte in de zaak.' Dat vrijlaten gebeurt dan bij gebrek aan bewijs.