Ik fotografeer personen op straat (scenes "Street Life") Mag ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat doe je met die foto's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://blog.iusmentis.com/2010/07/07/wanneer-mag-je-nou-op-straat-filmen-en-dat-op-youtube-zetten/

Antwoorden (5)

ja, dat mag.Fotograferen op de openbare weg is toegestaan.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
licht er aan wat je met die foto's gaat doen, voor prive geen probleem maar als je ze publiceert (op internet of krant e.d.) heb je toestemming nodig
12 jaar geleden
Ja, alleen volgens de fatsoennsregels voir zover dit van balang is kun je toestemming vragen. Voor spontane foto's werkt dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het blad Zoom van deze maand staat een artikel over straatfotografie. Robert Mulder is een bekende straatfotograaf en hij geeft tips en ideeen. Een belangrijke tip die hij geeft is om mensen aan te spreken, ik zal alle door hem gegeven tips op een rijtje zetten:

- spreek mensen aan zonder camera, dat haalt de druk van de ketel
- start met straatfotografie op een moment dat mensen verwachten gefotografeerd te worden. Bijvoorbeeld tijdens Koninginnedag of de Gaypride
- ga op een plek staan waar mensen eigenlijk weinig tijd hebben om te reageren, bijvoorbeeld op een plek waar auto's de hoek om gaan.
- bedenk een reden waarom je mensen wilt fotograferen, bijvoorbeeld een opdracht of een thema dat je uitwerkt
- neem pen en papier mee, daarop kun je emailadressen noteren van de mensen die je fotografeert. Noteer daarbij ook het nummer van je fotobestand. Dan weet je direct weer welke foto bij welke emailadres hoort.
- ben je op zoek naar inspiratie? Bekijk de reportage Straatfotografie van Holland Doc. Of het werk van beroemde straatfotografen als Henri Cartier Bresson, Robert Frank of Eugene Atget.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die mensen er herkenbaar op staan dan gaat het hier over een "portret zonder opdracht." Er zitten dan wat haken en ogen aan het publiceren ervan.

Jij moet in deze situatie zelf inschatten of publicatie nadelig zou zijn voor die mensen. Het mag niet tegen hun "redelijke belang" in gaan. De belangrijkste belangen zijn het financieel belang en het privacybelang. Zo'n foto gebruiken om geld mee te verdienen mag dus niet zonder toestemming en een foto gemaakt op bijv het naaktstrand ook niet.