Ik heb gehoord dat men een nieuwsartikel kan overnemen, mits je zelf van de pers bent en de schrijver noteert, klopt dit? en dan mijn hoofdvraag:

Als je niet van de pers bent, zou je dan een artikel alsnog over kunnen nemen, er kleine aanpassingen aan verrichten en dit op je eigen website oid publiceren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Je mag artikelen overnemen of ernaar verwijzen.
Het is niet verplicht maar ik zou er áltijd een bronvermelding bij zetten.
Zo voorkom je moeilijkheden en onnodige discussies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt wat je zegt in de 1e zin. Als een dagblad of weekblad nieuws publiceert, dan mag ongevraagd het nieuws worden overgenomen met bronvermelding. Daar zijn afspraken over gemaakt, of regels voor. Maar dat mag alleen als je zelf dezelfde functie vervult als het dag- of weekblad waaruit je citeert, en je dus in ieder geval ook bij de pers hoort. Dat noem je de persexceptie.

In het NOS-journaal zie je vaak beelden van RTL, en dat staat er dan netjes bij vermeld. Andersom gebeurt dat ook, en daar hoeft vooraf geen toestemming voor te worden gevraagd.

Maar er zijn ook weer grensgevallen, en vaak zijn die regels ook weer niet helemaal duidelijk. En dan kan het gebeuren dat de ene krant het niet pikt als de andere krant te letterlijk of te vaak nieuws overneemt. Een voorbeeld zie je hier:
http://blog.iusmentis.com/2008/08/20/ad-wil-principeuitspraak-over-citaatrecht-bij-nieuws/

Ook kan het soms botsen, als niet duidelijk is, of degene die nieuws overneemt wel een zelfde functie heeft in de nieuwsvoorziening als het medium waaruit letterlijk wordt overgenomen. B.v. een weblog.

Citeren mag altijd. Een geluidsrecorder mee laten draaien bij Pauw en Witteman gedurende het hele interview met Henk Bleker, en het dan letterlijk publiceren mag niet, maar je mag, ook op een weblog, in je eigen woorden vertellen, wat de belangrijkste dingen zijn die hij heeft gezegd.

Wil je er dieper in duiken, lees dan dit artikel:
http://www.iusmentis.com/meningsuiting/nieuws-journalistiek/persexceptie-auteurswet/
Daar zie je dat de regels best helder zijn, maar dat de interpretatie van die regels lastiger is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen gehele artikelen mogen niet overgenomen worden.

Men mag wel een citaat van een nieuwsbericht maken en naar de bron verwijzen.

Ook plaatsen met kleine wijzigingen is niet toegestaan, valt onder plagiaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag de berichten wel overnemen maar je moet dan de bron erbij zetten net al tv programma dwdd (de wereld draait door) zie e bij de grappen ook aaltijd heel klein bron YouTube of Google het maakt niet uit hoe groot het is als het er maar staat