Mag ik dit importeren in Nederland?

Voor sponsor doeleinden wil microtechknives mij een mes sturen.
Nu weet ik dat tot 400 euro vrij vervoer is maar mag je ook een mes importeren ?
Dit is de website zo kunnen jullie een beetje een idee krijgen van de soort van de messen

http://www.microtechknives.com

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

M.V.G
Cookingmania

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Er zitten nogal wat eisen aan de messen verbonden, die staan beschreven in de Wapenwet. Je kunt per mes kijken of ze aan de wetten voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat zomaar niet gaat, een mes valt onder wapens.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wapens-en-munitie/verbod-op-wapens

Via deze site kun je vragen stellen aan de douane, hoe het dan kan of moet.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/invoer-en-douane?ns_campaign=Thema-belastingen&ro_adgrp=Invoer_en_douane&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bdouane&ns_fee=0.00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mes is niet per definitie een wapen, ik ken het merk niet waar het hier om gaat, maar als ik op de link hierboven (in de vraag klik) en dan naar products ga zie ik een productselectie waarvan het overgrote merendeel gewoon in Nederland is toegestaan. Er zijn wel restricties op bepaalde types messen en bepaalde eigenschappen (tweesnijdend, vlindermessen, ballistische messen etc.) en er staan zeker wel een aantal van dat soort messen op die site. Voor het invoeren hangt het dus nogal van het type af, want wat je niet mag hebben (voorhanden hebben) mag je ook niet invoeren. Ik vind je antwoord wel goed, in die zin dat vraagsteller dit beter zelf aan de autoriteiten kan vragen (met een specifieker voorbeeld van het voorwerp waar we het over hebben).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mlodewijk, dankjewel voor de toelichting. :)"
Hallo Cookingmania,

Ik heb de afbeelding bekeken en ik kan 1 ding niet duidelijk zien. Namelijk of hij 1 of 2 snijkanten heeft.
Een inklapbaar mes (ook die je handmatig moet dicht en openklappen of uitschuiven) met 2 snijkanten is verboden en vallen onder categorie 1 van de Wet Wapens en Munitie.

Ik zou als ik jou was dit even goed nagaan.
Heeft het mes maar 1 snijkant, dan is het absoluut geen probleem om dit te importeren.

Zie afbeelding, als de gemarkeerde gedeeltes snijkanten zijn (allebei of 1 van de 2) dan mag je hem wettelijk gezien niet importeren en niet bezitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.s. Nog 1 kanttekening:

Het mes mag in uitgeklapte toestand ook niet langer zijn dan 28 centimeter. Dan is hij ongeacht de snijkant(en) ook niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje ;)"
Je mag geen sponsormessen weggeven. Dat brengt ongeluk. Je zult ze moeten verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat brengt alleen ongeluk aan bijgelovigen.