Mag een stichting reclame maken? En mag een stichting een website hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (2)

Ja hoor. Natuurlijk mag dat. Het feit dat een stichting doorgaans niet commercieel is maakt niet dat ze gewoon mogen adverteren en de publiciteit kunnen zoeken.
12 jaar geleden
In ons land zijn er honderden stichtingen die bijna allemaal een website hebben. Denk maar eens aan de vele woningcorporaties die er in ons land zijn. Maar ook organisaties die zich inzetten op het gebied van goede doelen, gezondheid, kinderen/jeugd, zorg, gezondheid, en sport en recreatie, zijn vaak stichtingen.

Ook stichtingen moeten regelmatig met elkaar concurreren. Een woningstichting zal natuurlijk proberen om meer woningen te verhuren en/of verkopen dan een andere woningcorporatie in de buurt. En de Hartstichting doet haar uiterste best ervoor te zorgen dat ze tijdens collectes meer geld ophalen dan de Nierstichting. Via hun websites maken ze bekend wie die stichtingen zijn en wat ze allemaal doen. Stichtingen mogen ook winst maken, maar die winst moet wel ten goede komen aan de doelstelling van de stichting, dus een ideële of sociale strekking hebben (zie bron).
Als b.v. een woningstichting winst maakt, moet dat geld gestoken worden in de woningen, de woonomgeving of de service aan de huurders. En een stichting die zich met voetbal bezighoudt, zal eventuele winsten die zij maakt weer in de voetbalsport steken.

Zowel reclame maken als geld binnenhalen zijn dus óók voor stichtingen belangrijk om hun doelstellingen te kunnen realiseren. En een goede website hoort daar zeker bij!
Pieter2011