Ongeluk krijgen met scooter wie schuldig? en hoe gaat verzekering in zijn werking

Hallo, Ik reed net met mijn scooter naar mijn stage en toen moest er een auto voor mij op de rem voor een auto voor die gene. Doordat het glad was kon ik niet op tijd remmen. Wie is er nu schuldig?
Ik omdat ik niet genoeg afstand nam/ De ander omdat die onaangekondigt hard op de rem ging?

Hoe werkt de verzekering nu?
Ik heb mijn verlopen verzekerings papiertje van vorig jaar meegegeven ( heb nieuwe nog ) En mijn telefoon nummer.
Er heeft zich geen schade voor gedaan maar indien dit wel het geval was, hoe word dit geregeld? Moet de ander zijn rekening van schade doorsturen naar mij en ik hem doorsturen naar verzekering? Moet er politie bij komen indien ik het er niet mee eens ben, zal toch iets van bewijs moeten zijn etc.

Ben erg benieuwd !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Altijd foto's nemen van het ongeluk.
Samen het formulier invullen. Is er echt grote materiele of persoonlijke schade of zijn jullie het niet eens, dan pas de politie inschakelen.
Jullie (het schadeformulier bestaat uit 2 delen) moeten beiden het schadeformulier naar jullie eigen verzekering sturen. Degene die botst is schuldig en neemt het bovenste gedeelte, degene die aangereden wordt neemt de doorslag. Houdt een kopie voor je eigen administratie en kijk vooraf of alles wel goed leesbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

jij zit fout, als je achterop iemand botst, ben jij de schuldige, je moet je verzekering bellen als de ander schade heeft en een schadeformulier invullen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt. Je moet bij afstand houden altijd rekening houden met plotseling remmende mensen voor je. Daarom is die afstandsregel er ook op de snelweg. Je bent dus zelf verantwoordelijk.
Als er geen schade is opgemerkt door beide partijen is er niks aan de hand. Mocht er schade zijn dan moet jou tegen partij en jij zelf een formulier invullen waar je alle nodige gegevens op schrijft, een verhaal hoe alles is gebeurd, en een kleine tekening maken van de situatie. Voor bewijs stukken kun je in overleg met de getuigen en de verzekeringsmaatschappij de getuigen een formulier laten op sturen waar zij in moeten omschrijven wat er is gebeurd en hoe zij dit hebben gezien/ervaren. Als alles O.K. is zullen het verhaal van jou en tegenpartij over een komen met als bevestiging het verhaal van de getuigen.

Hier na zal er een procedure volgen bij de verzekering en na verloop van tijd zul je feedback krijgen met daarin een rapport en hoe alles zal gaan verlopen.