Kan je tot stoppen gedwongen worden door militairen? Bijvoorbeeld tijdens een oefening.

Als er een controle post staat mag je hier dan langs rijden zonder te stoppen of ben je verplicht te stoppen en je medewerking te verlenen. Dit naar aanleiding van de grote oefening die gaande is/was is Drenthe. Is hier een wettelijke basis voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De Koninklijke Marechaussee heeft dezelfde opsporingsbevoegdheid als een politieagent. Ook richting burgers. Als deze jou een stopteken geven heb je hier gehoor aan te geven.

Dit staat beschreven in artikel 6 van de Politiewet uit 1993.

"Gewone" militairen mogen dit doen in staat van oorlog of in staat van beleg (noodtoestand). Echter deze twee waren gelukkig niet van kracht zover ik weet. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je een (tijdelijk) militair terrein op rijdt. Daar geldt naast het strafrecht/vordering het militair tuchtrecht. Denk aan de militaire wacht bij kazernes of oefenterrein van defensie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schiet mij eens iets te binnen, je hebt het nu over het doorzoeken van jouw auto niet zijnde militair gebied??
De politie en kmar moeten daarvoor echt een duidelijke reden hebben. Met één uitzondering, de douane. Die mag ten alle tijden voertuigen doorzoeken. de basis hierin is onder andere terug te vinden op de WED (Wet economische delicten)
Zou het kunnen dat zij dit zijn geweest in samenwerking met Kmar en overige militairen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens diezelfde berichten (die ik gelezen heb althans) was dat wel op vrijwillige basis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tsja, okee, nou wat geenideewie al aangeeft, dan is het duidelijk. Mocht er een wettelijke grond cq verplichting aan vastzitten dan moet het voldoen aan wat ik eerder schreef.

Andere antwoorden (1)

Als er een controle post is staat daar meestal militaire politie. Deze is bevoegd je tot stoppen te dwingen.
ronron1212