Is het toegestaan om achteruitrijdend een straat met eenrichtingsverkeer in te rijden vanaf de kant waar het verboden is om in te rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat denk je waarom het éénrichtingsverkeer is? Als ze het toelaten om er achteruit in te rijden (wat sowieso een redelijk domme regel zou zijn), zou het vast lopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stel mijn vraag omdat ik soms zo mijn auto parkeer. Ik rijd dan achteruit de straat in aan de kant met het inrijverbod en parkeer de auto aan die kant in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook verboden dan.
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik zie mensen vaak dat trucje uithalen, maar volgens mij mag het niet.

Het beste antwoord

Het stond laatst nog in een mini-verkeerskennisquiz in de Kampioen van de ANWB.

Het juiste antwoord was: nee, je mag niet achteruit zo'n straat inrijden. Ook als je vanaf de "goede" kant de eenrichtingsstraat in bent gereden, mag je niet halverwege een stukje achteruit rijden.

Er stond zelfs speciaal bij vermeld dat het ook verboden is een stukje achteruit te rijden om te fileparkeren, of om de caravan aan je auto te koppelen.

(Daar was ik dus mooi ingestonken, ik dacht dat die dingen wel mochten.)

Overigens zal een agent je waarschijnlijk niet bekeuren als jij een klein stukje achteruit rijdt om te fileparkeren, een aanhanger aan te koppelen, of iets vergelijkbaars.
Cryofiel
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ook op een tweerichtingsstraat rij je bij fileparkeren tegen de rijrichting in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel! Hier kan ik wat mee. Beste antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
@ItisILeClerc:
Klopt. Maar dan is het wél toegestaan. @Benzemens:
Fijn dat ik je heb kunnen helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder antwoord. Bedankt.

Andere antwoorden (4)

Nee dat is niet toegestaan, je mag deze straat wel gebruiken om eventueel te keren. (Vooruit of achteruit insteken om vervolgens weer gelijk de straat uit te rijden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Eenrichting is de rijrichting, niet de richting waarin de auto staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is verboden in te rijden ook al rij je achteruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag er niet inrijden om welke reden dan ook. Ook niet om te keren. Kreeg op mn flikker van mb rijinstructeur