Waarom heeft de politie een motief nodig in een zaak?

Het bewijs dat je iets gedaan hebt zou toch voldoende moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar staat er dat een motief nodig is, het is hoogstens gewenst. Anders zou een random moord nooit op te lossen zijn lijkt me.

Antwoorden (4)

Een motief is nodig om te kunnen begrijpen wat de reden was voor een bepaald voorval. De bewijzen zijn gewoon nodig om het motief vast te kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een motief kan onderdeel zijn van het bewijs tegen iemand. Echter het weten van het motief is niet noodzakelijk, om het bewijs tegen iemand rond te krijgen. Sommige daders hebben immers ook geen goed motief voor hun daad.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Een motief bepaalt welke strafbaarheidstelling er aan een misdrijf gehangen kan worden en welk strafbaar feit er telaste gelegd kan worden.

Voorbeeld:

Als iemand een ander van het leven berooft. En hij doet dit in een opwelling bij een ruzie (pakt een steen en slaat hem op zijn kop), Zijn motief is dus dat hij in zijn woede (door de ruzie) de ander met de steen slaat. Hij doodt de ander zonder dit voorbereid te hebben maar in de strijd gaat de ander dood.

Nu heeft iemand een hekel aan een ander. Zijn motief is bv dat hij degene dood wil hebben omdat hij achter zijn vriendin aan zat. Hij bereid de zaak voor, wacht hem bijvoorbeeld op en slaat hem dan met een steen dood.

Allebei hetzelfde effect, allebei dezelfde werkwijze, maar de motieven verschillen. In het eerste voorbeeld zal hij vervolgd worden voor doodslag. In het tweede voorbeeld voor moord.

Dus een motief is erg belangrijk, dat geeft de motivatie van de dader aan waarom hij dat misdrijf heeft gepleegd en je kan aan de hand daarvan bepalen welke wet hij heeft overtreden en waarvoor je hem kan gaan vervolgen.

Nog een voorbeeldje, dan is het helemaal wel duidelijk.

Steen door de ruit.

Echter in het ene geval is het bewust gedaan. De dader had de opzet om de ruit te vernielen. Dat was zijn motivatie, dat was zijn motief. Misdrijf: Vernieling.

Ander geval, dezelfde ruit, dezelfde steen waar de dader mee aan het gooien was.

Hij had niet de opzet om daadwerkelijk een raam in te gooien, maar dacht niet goed na over de gevolgen en de ruit gaat aan diggelen.

Zijn motief kan dan bv zijn geweest dat hij wilde kijken hoever hij met een steen kon gooien. Echter niet goed over de gevolgen nagedacht. Strafbaarstelling: Baldadigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn puntenniveau hoog genoeg was, had je bij deze een plusje gekregen. :-). Zeer uitgebreid en duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u! En zo'n reactie is zeker net zoveel, of zelfs meer, waard dan een (anoniem) plusje. Thanks.
Een motief kan ook betekenen dat de dader juist geen motiwf had en bv willekeurig een moord heeft gepleegd of lippenstift uit de drogisterij heeft gestolen. In dat geval kan het ontbreken van een motief weer lijden tot verder onderzoek naar de psychische staat van de dader; evt ontoerekeningsvatbaarheid. Op basis van het motief wordt de zwaarte van de straf ook mede bepaald. Zeker in Amerika met een jury is dit doorslaggevend.