Leerplichtambtenaar verplicht na je achtiende?

Ik ben meerderjarig en ga nog naar de middelbare school (HAVO). Ik ben dit jaar al een paar keer te laat gekomen en volgens de school moet ik binnenkort naar de leerplichtambtenaar als het doorgaat. Nu meende ik dat het niet hoefde, omdat ik niet meer leerplichtig ben. Volgens de school wel.
Mag de school mij verplichten om naar de leerplichtambtenaar te gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent leerplichtig tot je 18e, of als je bijvoorbeeld op je 17e je havo diploma hebt gehaald. Ik snap dus niet waarom de school zegt van wel, want zeker nadat je ouder ben dan 18, ben je niet meer leerplichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/leerplichtambtenaar-18-havo-diploma.105998
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18 zijn is tegenwoordig niet meer genoeg hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daan, ik ben het levende bewijs. Ik ben 18, en gestopt met school met een vmbo-gl diploma ;)

Het beste antwoord

Je bent niet meer leerplichtig, maar dat betekend natuurlijk niet dat je te laat mag komen. Maar de leerplicht ambtenaar zal niets kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder diploma is ie nog kwalificatieplichtig.
De min is niet van mij, maar je antwoord is dus
niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar goed dat ik je geen min heb gegeven,
want inderdaad: De kwalificatieplicht eindigt als een leerling een startkwalificatie heeft gehaald of 18 jaar is geworden.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat mag. Je zit op deze school en daarmee geef je aan dat je je aan de gestelde regels gaat houden. Als je dat niet van plan bent, kun je ophouden de tijd van de school te verdoen. Maar je zult toch eerst je startkwalificatie moeten halen voordat je van school af mag, of je nu 18 bent, of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leerplicht is tot 18, ook zonder start kwalificatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nelly: klopt, maar... als je op je 18e van school af gaat zonder startkwalificatie moet je aan het werk. Als dat niet lukt en je komt aankloppen om hulp bij de sociale dienst, word je meteen weer naar school gestuurd. Dus inderdaad, je hoeft niet meer naar school als je rijke ouders hebt die voor jou willen blijven opdraaien, of toch in staat bent om je eigen kost te verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het makkelijker te maken, dit staat op de site van het ministerie: Jongeren onder de 18 jaar zijn verplicht om onderwijs te volgen totdat ze een startkwalificatie (havo-, vwo-, mbo-diploma niveau 2 of hoger) hebben. Uit ervaring kan ik wel zeggen dat ik nog nooit opgeroepen ben door de leerplicht ambtenaar omdat ik met mn 18e van school ben gegaan en geen startkwalificatie heb. Ik hoef niet te werken of naar school. Wat wel is, is dat als ik ww wil aanvragen, ik dit niet MAG tot mijn 27e, omdat ik dus geen startkwalificatie heb. Het is dat ik straks weer uit mijzelf naar school ga, maar als ik voor altijd blijf werken (en er zijn ECHT wel bedrijven die mensen aannemen zonder opleiding!! Dat weet ik uit ervaring van kennissen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Ytje, het risico dat je loopt is alleen dat je NU goed in de markt ligt omdat je jong bent en je loon laag is, en over 3 jaar vervangen wordt door iemand die dan weer jong is met een laag loon. Als je een diploma hebt, loop je dat risico wat minder. Het wordt steeds lastiger om carriere te maken en aan het werk te blijven zonder de goede papiertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn werk gebeurd dat niet. Je moet dan natuurlijk niet bij de AH solliciteren nee haha. Maar bij een bedrijf waar er groei mogelijk is en waar leeftijd geen punt is :)
Om het makkelijker te maken, dit staat op de site van het ministerie:

Jongeren onder de 18 jaar zijn verplicht om onderwijs te volgen totdat ze een startkwalificatie (havo-, vwo-, mbo-diploma niveau 2 of hoger) hebben.

Uit ervaring kan ik wel zeggen dat ik nog nooit opgeroepen ben door de leerplicht ambtenaar omdat ik met mn 18e van school ben gegaan en geen startkwalificatie heb. Ik hoef niet te werken of naar school. Wat wel is, is dat als ik ww wil aanvragen, ik dit niet MAG tot mijn 27e, omdat ik dus geen startkwalificatie heb.

Het is dat ik straks weer uit mijzelf naar school ga, maar als ik voor altijd blijf werken (en er zijn ECHT wel bedrijven die mensen aannemen zonder opleiding!! Dat weet ik uit ervaring van kennissen).

De leerplichtambtenaar is er niet alleen om jou wettelijk te verplichten tot iets..maar ook voor adviezen en hulp voor moeilijkheden en je toekomst.
Ze kunnen je wel verplichten, je moet je immers aan de regels van school houden, maar als je van school af gaat kunnen ze je niet tegen houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.+ Hier is nog een goede link:
http://www.leerplicht.net/