Zorgverlof, hoe werkt dat precies?

Binnenkort moet mijn partner het ziekenhuis in voor een behandeling. Mijn zoontje is 11 en kan (mag) niet alleen thuis blijven. Ik werk altijd 's nachts en dat kan dus even niet meer. Daarnaast zal ik de eerste dagen ook mijn partner zoveel mogelijk moeten ondersteunen.
Ik heb dus 1 week vrij opgenomen (van mijn eigen vrije dagen), maar hoorde dat er ook een mogelijkheid moet zijn om zg. zorgverlof te krijgen, zodat ik mijn vrije dagen kan behouden. Normaal gesproken maak ik me niet druk om die vrije dagen omdat ik er toch meer dan genoeg heb, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook stom als je er geen gebruik van maakt, als die mogelijkheid bestaat. Iemand enig idee hoe dit werkt, waar je aan moet voldoen en hoe je dat bij je werkgever moet aanmelden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Wanneer geldt het kortdurend zorgverlof?

Om de eerste noodopvang te verzorgen kan er een beroep worden gedaan op het calamiteitenverlof. Lukt het de werknemer niet om de zorg voor een ziek kind, partner of ouders binnen een dag aan iemand anders over te dragen, dan kan hij gebruik maken van de regeling kortdurend zorgverlof. Dit kortdurend zorgverlof is bedoeld om thuiswonende zieke kinderen, partners of ouders de noodzakelijke verzorging te geven. De voorwaarde hierbij is dat de betreffende werknemer de enige is die de zieke op dat moment kan verzorgen. Ook een pleegouder heeft recht op kortdurend zorgverlof, mits hij of zij op hetzelfde adres woont als het pleegkind.

Hoe lang duurt het kortdurend zorgverlof?

Voor kortdurend zorgverlof gelden een aantal regels:

•per twaalf maanden kan een werknemer maximaal tien dagen zorgverlof opnemen
•parttimers krijgen minder verlof: tweemaal het aantal wekelijkse arbeidsuren per twaalf maanden
•Het zorgverlof hoeft niet aaneengesloten te worden opgenomen
Als de maximumtermijn van het kortdurend zorgverlof verstrijkt kan de werknemer vervolgens gebruik maken van het langdurend zorgverlof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt :))) +1