Iemand eist een facebook status te verwijderen, zoniet 200€ boete/dag zonder dat er naar die persoon verwezen wordt mag dit?

situatie:

sien en maria hebben beide een winkeltje in de zelfde branche, niet in de zelfde gemeente (wel aanpalend)

als sien iets nieuws geeft plaatst ze dat op facebook en maria dat alles na wat sien doet maar dan iets goedkoper en dat is al ruime tijd zo.

sien was het eventjes beu en zet een openbaar bericht op facebook over kinderachtig gedrag en blablabla maar ZONDER een persoon of winkel te vernoemen.

maria voelde haar duidelijk aangesproken en heeft via advocaat een brief gestuurd naar sien om tegen bepaalde datum het bericht van facebook te verwijderen, gebeurd dit niet eisen ze 200€ boete per dag. omdat dat bericht nadelige gevolgen geeft voor haar winkel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ow jeetje.. Sterkte!

Het beste antwoord

Het zal heel erg van het bericht zelf afhangen, maar zolang het niet beledigend is, is een al snel vrijheid van meningsuiting.

Sien mag vinden dat een ander kinderachtig bezig is.
Zij mag niet zeggen dat Maria rotte groenten verkoopt wanneer dat niet (bewijsbaar) het geval is.

Dat is zo'n beetje de scheidslijn.

Dan nog het niet noemen van de naam. Wanneer het eenduidig duidelijk is wie bedoeld wordt is er weinig verschil met het gewoon noemen van de naam:

"Het automerk dat de puntjes op de E zet" Je noemt geen citroën, maar een andere optie is er niet, dus het is eenduidig wie je bedoeld.

"Ik heb een concurrent die in nogal kinderachtig vindt" Dat kunnen vele concurrenten zijn. Dat is geen probleem.

"Dat groentewinkeltje in Sesamstraat (er is er maar één, jullie weten wel weke ik bedoel) daar zijn ze toch kinderachtig bezig !" Die is wéĺ eenduidig, maar hier is niets aan de hand want het gaat om een mening: kinderachtig.

200 Euro eisen. Dat kan alleen een rechter opleggen. Wanneer ze die willen zullen ze eerst een hele rechtszaak aan moeten spannen én hem moeten winnen. De kans dat Maria 200 Euro per dag aan schade leidt door het bericht lijkt me niet zo groot, dus dat zullen ze niet zo snel krijgen.

Maar toch wanneer je brieven van advocaten krijgt wil ik je adviseren ook zelf rechtshulp te zoeken. Je kan rechtstreeks naar een advocaat gaan, maar ook een rechtswinkel is een goed begin.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er is niets in de tekst die verwijst naar die ene persoon...
wel staat er "iedereen zal weten over wie ik het heb want word er dagelijks over aangesproken" dit kan nog altijd over iedereen gaan toch? kan sien klacht indienen voor vals beschuldigd te worden ofzo?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een klacht indien kan ze natuurlijk altijd. Of die klacht gehonereerd wordt dat kan ik zo, zonder het bericht zelf, niet zien. Daarnaast is de context ook belangrijk. Al neigt de tekst die jij citeert wel naar een eenduidig aan te wijzen persoon. Eenduidigheid op zich is niet erg, maar alléén wanneer er slechts meningen en te bewijzen feiten in staan én het niet beledigend is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus vrije meningsuiting mag maar je moet dan toch nog opletten dat zich niemand aangesproken voelt? dan moet je eigenlijk u mond houden want gelijk over welk onder je een mening geeft kan iemand zich aangesproken voelen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee, dan leed je het niet goed. Vrije meningsuiting mag juist wél. Je mag alleen niemand beledigen of onwaarheden vertellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
*) Leed moet zijn lees