Geluid-overlast door leegstandsbeheerders. Hoe er tegen op te treden?

Kleine, na-oorlogse rijtjes huisjes. Worden uiteindelijk gesloopt, vanwege gehorigheid. Meeste woningen nu bewoond door anti-kraak, sommige door 'normale' huurders. Maar een anti-kraak bewoner zorgt voor geluidsoverlast door computer en TV (Joekel, met zo'n bioscoop-effect). Gesprekken helpen niet en anti-kraak organisatie zegt niets te kunnen doen. Is dat wel zo? Organisatie wist immers de reden voor de sloop van de huisjes. Dan is het toch dom om er mensen in te plaatsen die geluidsoverlast veroorzaken? Ik overweeg juridische stappen. Iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 28 minuten:
....Ik woon er ook voor 22.00 uur, beste mensen. Overlast is overlast. Ook om 13.00 of 17.45 uur......

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste mogen mensen een redelijke hoeveelheid geluid produceren overdag. Dat het gehorig is kunnen de bewoners niks aan doen. Je kan niet van ze verwachten dat ze alleen maar koptelefoons gebruiken en op hun sokken lopen.
En waarom is het dom om mensen in die woningen te laten wonen? Het gaat per definitie om een tijdelijke situatie. Daarbij is de antikraak bewoning er juist om erger overlast te voorkomen. Overigens; voor dat besloten werd tot afbraak hoorde je de buren ook. Het lijkt me dan ook heel sterk dat je de buren er uit kan krijgen. Maar stel nou eens dat je succesvol bent en ze met een juridische procedure uit het huis kan krijgen. Hoeveel overlast denk je te gaan hebben van echte krakers? En die krijg je er ook niet zomaar uit. Of dacht je dat krakers niks van zich laten horen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de antikraak niet weet of iemand overlast zal veroorzaken, dat zie je meestal niet aan de buitenkant, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het idee dat je afgescheept wprd bij de anti kraak organisatie.
zij kunnen iemands contrakt gewoon opzeggen

Antwoorden (5)

Als het na 22u is kun je de politie bellen, dan moet het stil zijn.
Zeker als het dagelijks is kun je dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De goede anti kraak organisaties hebben strenge regels vwb het veroorzaken van overlast. overtreden betekent verhuizen. Probeer te kijken welke AK organisatie het huis beheert en neem contact op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. Ze zijn in de meeste gevallen best wel streng. Je mag bij de meeste anti-kraak org. ook geen huisdieren of kinderen in het gebouw hebben.
Maar overlast is zo moeilijk. De een ergert zich rot als ze ook maar iets horen in de omgeving (kijk naar schiphol, de een heeft er last van en die woont aan de andere kant van a'dam en bijv. iemand die er naast woont die merkt het nauwelijks meer). Ik ga voor 10 uur echt niet klagen, of ik moet dagelijks op de stoel zitten te trillen en mijn eigen tv niet meer horen, dan ga ik praten. Ik zal nooit zomaar de politie of een woningstichting ofzo bellen, eerst in gesprek gaan, meerdere malen. Dan komt het meestal wel goed. Zolang je maar rustig blijft en normaal een gesprek aangaat.
Bij geluidsoverlast van de buren in de avond en nachtelijke uren, en dan hebben we het dus niet over de normale woongeluiden, kunt u de politie verwittigen.

Tevens kunt u bij de verhuurder aangeven dat u een verminderd woongenot ervaart. Verhuurder is dan aan zet. Mocht een en ander door verhuurder niet naar behoren worden opgelost, dan kunt u, ivm dit verminderde woongenot, een deel van de te betalen huur inhouden, totdat de zaak naar behoren is opgelost. Een en ander wel even duidelijk schriftelijk melden bij de verhuurder.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf een deel van de huur inhouden wegens dit probleem is erg onverstandig, want dan ben je domweg in gebreke.
Dan zou ik toch eerst advies inwinnen bij de huurdersbond: http://huurdersbond.org/
Wij hebben ook antikraak gewoond. Dat ging uit van de stichting Carex. Die konden we gewoon bellen als er overlast was. Na 3 waarschuwingen moest je er uit. Maar alleen bij extreme geluidsoverlast. Na 10 uur moest het stil zijn. Dat stond ook in ons contract. Wij betaalden maar 80 euro huur per maand en waren blij dat we een dak boven ons hoofd hadden dus als er eens overlast was zeurden we niet zo snel. We hebben er ook maar een half jaar gewoond. Bovendien zijn oude woningen nou eenmaal heel gehorig. Wij hoorden de tv van de bovenbuurman ook heel duidelijk. Ik kon gewoon letterlijk verstaan waar hij naar keek... Hij zette hem wel zachter maar dan nog... Tja, wij maakten ook wel eens lawaai en we hadden een pasgeboren baby... Het is in zo`n situatie nemen en geven. Op zich kun je gewoon contact opnemen met de stichting waarvan je huurt en dan horen ze stappen te ondernemen. Maar ik weet dus niet van welke antikraakstichting jij huurt en wat er in jouw contract staat. Je kunt wel juridische stappen ondernemen maar of dat het waard is? Je wist zelf toch ook toen je de woning accepteerde dat ze gehorig zijn en dat je overlast zou kunnen verwachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede toevoeging! Het schijnt er nog steeds bij mensen niet in te willen dat overlast NIET afhankelijk is aan tijden. Ik heb hier vaker over geschreven, maar nog steeds antwoorden van : pas na 22 uur. Onzin. Overlast is overlast. De tijden zijn richtlijnen. (wie duidelijkheid wil hierover, zoek even op GV op dit onderwerp)

Voor jouw probleem:
De eigenaar (waarschijnlijk de gemeente of woningbouw) hierover inlichten. Dus degene aan wie jij de de huur betaalt is verplicht jouw woongenot te verschaffen.

En dan gaat het niet om nu en dan een boortje die je hoort, maar als jij de hele dag door het gedender van muziek, TV's of wat dan ook moet aanhoren, is het wel degelijk overlast al is het om 12 uur 's middags.

De verhuurder aanschrijven en van deze eisen dat zij passende maatregelen treffen.
Ik zou het niet meteen doen, maar je heb dan recht om de huurbetaling achter te houden. Hou dit geld wel achter de hand, je moet dit wel terug kunnen betalen indien het probleem is opgelost.

Dit is de enige manier om maatregelen te kunnen treffen.
Wat erg verstandig is, om de wijkagent in kennis te stellen. Laat deze constateren wat de overlast is. Hij behoort daar in de politiesystemen een rapportage over te kunnen maken die hij weer in bemiddeling kan overleggen. Ook handig, mocht er een overweging komen tot juridische stappen, dan kan de advocatuur dit ook inzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo T74. Je bent een van de weinigen die ook niet zo dom achter die zogezegde 22.00 uur 'regel' aanloopt. Overlast is toch gewoon overlast? Heb afspraak bij Juridisch Loket om te bespreken wat ik kan doen. Naar de woningstichting stappen hoort daar evt ook bij. Maar eerst op een rijtje zetten wat wijs is. De wijkagent is geen optie. De overlast vindt op verschillende tijden plaats, dus zou het al toeval moeten zijn dat die agent bij mij in huis is EN de overlast plaatsvindt. En het kan ook zo zijn dat ik die TV als overlast ervaar, maar dat die wijkagent - die je dus nooit ziet - zegt: "Oh, is dat alles"? Maar een derde heeft makkelijk praten. Ik zit er maar mooi mee. Bedankt voor je opbouwende bijdrage, T74.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ast36850.
Toch zou ik je willen adviseren de wijkagent wèl in kennis te stellen. Of laat ik het anders zeggen, maak er melding van. Meer naslag werk is alleen maar in jouw voordeel. Al registreren ze dit alleen maar. En een wijkagent is er ook voor het luisterende oor. Het is namelijk zijn wijk, en hij hoort (en als het een goede is, wil hij dat ook) dit te rapporteren. Verzoek hem/haar eens bij jou langs te komen, zodat je het probleem kan uitleggen zonder de insteek dat hij moet komen luisteren. Gewoon praatje agent/burger, bakje koffie erbij. Daar zijn ze voor. Wie weet heeft hij nog wat ingangen in zijn netwerk en kan hij wat voor je betekenen, al is het alleen al mbt bemiddeling. Mocht het tijdens zijn komst ook nog eens extreem lawaaiig zijn, is dit alleen maar mooi meegenomen. Een wijkagent begrijpt denk ik echt wel dat het niet iedere minuut van de dag overlast is.
Wens je veel sterkte met het komen tot een oplossing. Ik spreek uit ervaring en dit zijn echt kl*te situaties. (en voor mij heeft de wijkagent veel betekent, en had hem daarvoor ook nooit eerder gezien) :-)