In nederland spaar je automatisch je pensioen op, maar hoe gaat dit in het buitenland?

zijn er bijvoorbeeld in Brazilie ook regelingen betreft pensioen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik zie in bovenstaande reacties geen antwoord op je vraag nl. 'hoe gaat het in het buitenland?'
Van Brazilië weet ik niets, maar in de VS bijv. zijn veel mensen lid van een beleggingsclub. De voorzitter belegt, in overleg, spaargeld van de leden met als doel een pensioen op te bouwen. De meeste werkgevers dragen voor zover ik weet, niets bij.
Mogelijk bestaat in Brazilië iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wie heeft je dat wijsgemaakt? Pensioen is vaak wel door een werkgever geregeld, maar niet per definitie. Pensioen is een aanvulling op de AOW, dat is een sociale verzekering waar je in Nederland "automatisch"aan betaald. Als je tenminste de belasting niet ontduikt.
Pensioen moet je zelf opbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is het afhankelijk van welk werk je doet: er zijn banen waar je verplicht in een pensioenfonds spaart, bij andere banen is het afhankelijk van de werkgever of hij een pensioenregeling aanbiedt, als je zelfstandig bent dan moet je het zelf regelen. (of niet)
We hebben in Nederland wel allemaal recht op AOW, het bedrag is afhankelijk van de tijd die je in Nederland gewoond hebt.
AOW is een basis waarboven een pensioen je een ruimer inkomen verschaft.