is bierflesjes kapot maken strafbaar?

Op bierflesjes staat altijd, Dit flesje blijft eigendom van de brouwerij. is het dan strafbaar als je deze kapotmaakt, aangezien je ander mans spul niet mag vernielen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

hahaha ja grappige vraag. Maar als je hem juridisch benadert dan zit het zo;

De fabrikant is eigenaar. Jij hebt het flesje in je bezit en bent dus "onmiddellijk houder". Je bent immers voornemens het flesje niet voor jezelf te houden maar ooit eens terug te geven. Wanneer je niet van plan bent om het terug te geven wordt je 'bezitter niet ter goeder trouw'. Met andere woorden... je neemt het flesje in bezit om het voor jezelf te houden.

Jij als onmiddellijk houder mag het eigendom van de fabrikant niet vernielen.

Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Maar het is natuurlijk onzin dat ze je hier daadwerkelijk voor gaan vervolgen.

Ten eerste moet er worden bewezen dat de vernieling jou ook aan te rekenen valt. Dus dat je opzettelijk het flesje kapot hebt gemaakt.

Daarnaast is het gewoon te pietluttig om je druk over te maken en kost zo'n procedure meer dan gewoon een nieuw flesje maken.

Het statiegeld moet trouwens absoluut niet worden verward met 'borg'. Het statiegeld moet puur worden gezien als een stimulans om het flesje weer in te leveren. Je kan er geen enkel recht aan ontlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

leuke vraag
In theorie koop je het "af" door het statiegeld te betalen maar dat flesje is in principe duurder.

Dus heel theoretisch zou je strafbaar kunnen zijn, alleen die bewijstlast he......
12 jaar geleden
T is niet strafbaar! Kapot betekend geen statiegeld dus waarom zou je t flesje breken? Slim is anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar betaal je dus statiegeld voor, je mag doen met het flesje wat je wilt. Breng je hem ongeschonden terug krijg je je "borg" ook terug.