Is een juryrechtssysteem bepaalt een rechter meestal de straf en de jury of verdachte schuldig is of niet. Wat als de rechter het oneens is met jury?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat is niet in zijn algemeenheid te beantwoorden. Heel veel landen kennen juryrechtspraak. De regels daarvoor verschillen echter van land tot land.

Voor de VS geldt in grote lijnen het volgende:

In sommige gevallen kan een rechter een uitspraak van de jury naast zich neerleggen. Dat heet "judgment notwithstanding the verdict".

Doorgaans gaat het dan om gevallen waarin de rechter meent dat de juryop grond van het ingebrachte bewijsmateriaal niet in redelijkheid tot haar besluit had kunnen komen. Een onredelijke beslissing van de jury dus.

De rechter kan dan een nieuw vonnis uitspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rechter moet zich neerleggen bij de beslissing van de jury.

Bij juryrechtspraak gaat het altijd om ernstige zaken en dan zijn er meerdere rechters. Nooit één rechter. Als deze rechters bij wijze van protest een extreem hoge of lage straf opleggen, zal een van de twee partijen (veroordeelde of officier van justitie) in hoger beroep gaan en wordt deze straf ongedaan gemaakt.