Als je een inbraker betrapt in je eigen huis, mag je dan geweld ( houtgreep e.d.) gebruiken om de inbreker vast te houden tot dat er politie is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ik ook altijd al willen weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurman is een keer achter een inbreken aangegaan en heeft hem toen ook vast gehouden. Maar heeft daarvoor wel een nachtje in de cel moeten zitten...
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Een houtgreep om 'm vast te houten?

Antwoorden (6)

Ja, je hebt zelfs het recht om een winkeldief met gepast geweld tegen te houden tot de politie arriveert. Een houdgreep lijkt mij in dit geval gepast geweld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof je best;) maar heb je toevallig ook een bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kwam aan de orde tijdens maatschappijleer vorig jaar. Als je echt een bron wil: spit de maatschappijleer boeken van het VWO eens door, ergens in het hoofdstuk rechtsstaat is er een casus te vinden. Het kwam erop neer dat je het recht hebt om gepast geweld - wat is dat, meneer de rechter? - te gebruiken om de overtredende tegen te houden tot de politie arriveert. (Burgerplicht misschien zelfs?)
Eenieder is bevoegd de verdachte op heterdaad aan te houden, dat staat in artikel 53 van het wetboek van strafvordering. Echter heeft een burger geen bevoegdheden voor het gebruiken van geweld. In Nederland heeft de politie het geweldsmonopolie. Nou mag je als burger best een verdachte tegen houden, zolang dit proportioneel gebeurd. Dus niet onnodig de hersens inslaan, om het zo te zeggen. Want dan maak je je als - goedwillende- burger schuldig aan een strafbaar feit. ( bijv. Mishandeling)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag 'evenredig' geweld gebruiken. Hoewel dit een rekbaar begrip is, kun je daar uit opmaken dat je wél geweld mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een burger mag geweld gebruiken! Maar alleen zolang dit proportioneel is, dus met mate.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proportioneel is niet hetzelfde als " met mate" maar evenredig. Dus veel geweld als hij erg tegenspartelt en minder als hij zich gedeisd houdt.
Geweld niet maar zelfverdediging wel. Je kunt iemand wel tegenhouden te ontsnappen maar dit alleen als je er zeker van bent dat die wat gedaan heeft, dus als je getuige bent of een getuige gehoord hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politiek denkt daar met de komst van het huidige kabinet anders over dan voorheen. Vroeger liep je het risico dat jij vast kwam te zitten in plaats van de inbreker, nu is gepast geweld gebruiken geen taboe meer.
MAAR; zou je dat wel verstandig vinden? Als je rustig in bed blijft liggen zijn ze na 10 minuten verdwenen met wat spullen die je door de verzekering toch vergoed krijgt! En je wou toch zeker al langer een nieuwe 3D flatscreens t.v., dus bezint eer ge begint!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha, effe de verzekeringsmaatschappij opnaaien.
Maar wat als die dief nou ook nog andere plannen heeft, met de vrouw des huizes, als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, maar het gaat natuurlijk om het principe dat er een inbreker s'nachts door JOUW huis dwaalt langs je kinderen en je vrouw.
Als je dat meemaakt piep je wel anders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad brrr, dat vind ik pas eng, daar zijn geesten niks bij hahaha
Wat ik laatst las is dat je tegenwoordig de dader flinke klappen mag uitdelen(logisch)ipv dat jij in de bak kwam en niet de dader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant, ik vind het een goed idee van de VVD hopelijk komt die wet er ook... al gaat het wel steeds meer op amerika lijken. bedankt
Houdgreep is geen geweld. Pak hem/haar maar stevig vast en een beetje doordrukken kan ook geen kwaad. Moeilijk te bewijzen.
Tip: Er moet wel iemand anders in de buurt zijn om de politie te bellen, anders heb je kans dat de inbreker alsnog weet te ontsnappen.