Wat gebeurt er als je de enige nationaliteit die je hebt, inlevert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me niet dat dit kan :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat kan niet, je kunt je al niet eens bij de gemeente uit laten schrijven als je geen nieuw adres hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat InVinoVeritas iets te lang heeft nagedacht over het probleem van mensen met meerdere nationaliteiten, waarvan één van de naties niet accepteert dat de burgers meerdere nationaliteiten hebben, zoals bijvoorbeeld Marokko (geloof ik). Maar daar zie je gelijk de denkfout. Er is geen enkele staat die niet accepteert dat je uberhaupt een nationaliteit hebt :P. Maar stel DAT het zou kunnen, al je nationaliteiten inleveren, dan ben je dus nergens meer staatsburger, kun je niet meer reizen, en ben je dus overal een illegale asielzoeker.
Het beste dat je dan kunt doen is meeliften op een raket naar de maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe, nieuw asielbeleid bedacht j0ve?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stateloos zijn kan wel! Maar je nationaliteit inleveren kan niet. Dat zijn 2 verschillende dingen.
En iets heeft "grote" gevolgen, niet "grootte" gevolgen ;) Oehh ik ga alvast schuilen voor de reactie ;)

Het beste antwoord

Dan word je staatloos.

De Verenigde Naties besloten in verband met de onwenselijkheid van staatloze niet-vluchtelingen in 1954 het Verdrag betreffende de status van staatlozen op te stellen. De definitie van een staatloos (of: stateloos; de spelling statenloos is onjuist) persoon volgens dit Verdrag is: een persoon die door geen enkele staat, krachtens diens wetgeving, als onderdaan wordt beschouwd.

De gevolgen van staatloosheid zijn ernstig. De staatloze bestaat als het ware juridisch niet. Wie geen nationaliteit heeft wordt door geen enkele overheid erkend. Dit houdt onder andere in dat men geen paspoort of andere documenten krijgt waardoor men niet (internationaal) kan reizen. In principe betekent dit dat men ook niet in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning en dus door iedere overheid het land kan worden uitgezet. Men kan geen registergoederen verkrijgen en geen erfgenaam zijn. Verder heeft men geen recht op sociale voorzieningen en kan men zich niet registreren in het bevolkingsregister. Hierdoor zullen ook de (witte) betaalde banen in principe niet meer tot de mogelijkheden behoren en kan men zich niet verzekeren. Men is kortom vogelvrij en beroofd van iedere mogelijkheid een bestaan op te bouwen.