Hoe kan er een patent op Coca Cola staan terwijl (bijna) niemand het recept weet?

Ik weet dat in februari 2011 het recept ontdekt is, maar hoe was 't daarvoor dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Antwoorden (3)

Er staat GEEN patent op. Dit omdat na 50 jaar het patent openbaar wordt en omdat het recept daarvoor al bij anderen (patenbureaumedewerkers) bekend is.
Coca Cola gebruikt alleen Trade Mark, dat houdt in dat je het logo, de flesvorm etc. niet mag imiteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite zeg je dat er ooit een patent op de formule is verleend en dat die na 50 jaar verlopen is.
Beide zijn volgens mij niet juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen! Ik begin te zeggen dat er GEEN patent op staat omdat ze bang zijn dat dat bekend zou worden.
Op de receptuur zoals we die nu kennen heeft nooit een patent bestaan. Wel heeft men een patent verkregen op de originele fles. Sinds 1892 is Coca Cola als Handelsmerk geregistreerd.

Coca-Cola is een merk cola. Deze koolzuurhoudende frisdrank wordt vervaardigd door The Coca-Cola Company en is overal ter wereld verkrijgbaar.

Coca-Cola is uitgevonden in 1886 door de apotheker John Pemberton, die het drankje ontwikkelde als een non-alcoholisch alternatief vanwege de zojuist door de overheid ingevoerde drooglegging in zijn regio. Het is goed mogelijk dat hij zich voor de samenstelling ervan heeft laten inspireren door de destijds populaire Vin Mariani. Het werd verkocht in kruikjes, als dikke siroop die je zelf moest aanlengen met water. Nadat een barman op een gegeven moment het idee had om het te mengen met koolzuurhoudend water is Coca-Cola ontstaan zoals we het nu kennen.

Het idee om het drankje Coca-Cola te noemen komt van zijn zakenpartner Frank Robinson. De zwierige letters op de verpakking zijn eveneens van Robinson. Het karakteristieke flesje is pas in 1915 ontwikkeld. Maar inmiddels zijn het logo, de flessen en de drank samen mede dankzij Coca-Cola's marketingstrategie een wereldwijd beroemd icoon.

De eerste Coca-Colafabriek werd in 1894 geopend in Vicksburg, Mississippi. In het begin was Coca-Cola enkel in karretjes langs de weg te koop, voor een nickel (5 dollarcent). Al snel werd dit product bekend in heel Amerika.

Tegenwoordig is Coca-Cola over heel de wereld te koop, overal heeft het product zijn marketingstrategieën met succes beloond zien worden. Het wordt vaak gezien als het symbool van de Verenigde Staten.

De oorspronkelijke ontwerpopdracht voor de bekende colafles specificeerde dat de fles in het donker herkend diende te worden evenals dat de fles eenmaal gebroken nog steeds herkenbaar moest zijn. De fles werd in 1915 door de glasblazer Earl R. Dean ontworpen en verkreeg in november 1915 een patent.

De ingrediënten van cola (kolanoten en coca) gaven hem geen inspiratie, zodat hij in de Encyclopædia Britannica begon te bladeren tot hij een plaatje van een cocaplant vond, dat precies de juiste rondingen en vormen had die hij kon gebruiken. Coca-Cola heeft ook de herkenbare flesvorm geregistreerd als handelsmerk in 1960. De blikjes verschenen voor het eerst in 1955.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het recept is niet hun grootste geheime formule. Reclame is de geheime formule tot het succes. De smaak is tegenwoordig vaak goed gekopieerd