Aanklachten diefstal verjaard na 8 jaar?

Ik werd in 2003 (ong 8 jaar geleden) ingerekend door de Koninklijke Marechaussee voor een kleine diefstal zaak (dat ik niet gepleegd had).

Ik werd weer vrijgelaten over 12 uur (zo ongeveer) en een dagvaarding gegeven.

Ik heb echter nooit op deze dagvaarding verschenen, en vluchtte inmiddels het land uit. Ik heb sindsdien helemaal niets meer waargenomen van de aanklacht, het proces, of de arrestatie.

Ik keerde terug naar NL een paar keer inmiddels, en had toen wel politiecontact. De politie wist echter niks van enige proces, en ze gaven mij ook geen problemen.

Mijn vraag is, is de zaak nu wel verjaard, en hoef ik me geen zorgen te maken? Of kan ik bij verstek schuldig zijn bevonden en tot iets veroordeeld? Hoe zit het?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik mag helaas geen reacties geven want ik heb een of andere vervelende daglimiet bereikt, maar ik was het land gevlucht uit noodzaak.
Ik moest tijdelijk een zieke familielid verzorgen en had eveneens andere verplichtingen waaronder werk, familie, etc etc.
Anders was ik wel in Nederland gebleven.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik kom over 6 uur reageren mensen ivm de daglimiet. Ik heb al een vraag voor een de reageerders hier maar het zal dus moeten wachten. Blijf maar reageren met die goede antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (5)

De verjaringstermijn zal, voor het door jou gestelde feit, waarschijnlijk twaalf jaar zijn. De verjaring begint te lopen op de dag van het misdrijf.

Vermoedelijk heeft er een veroordeling bij verstek plaatsgevonden.

Als dat het geval is, begint de verjaringsperiode op de datum van die uitspraak.

De politie heeft met deze zaak niets uit te staan omdat het hier de bevoegdheid van de Koninklijke Marechaussee betreft.

Zodra een rechtshandeling is geschied die die zaak weer oppakte, begint er een nieuwe verjaringsperiode te lopen.

M.a.w. dan duurt het weer twaalf jaar voordat je er vanaf kunt zijn.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Gewoon' verlengen mag en kàn niet. Maar elke daad van vervolging stuit de verjaring kunnen je zaak stuiten. Dit is bepaald in art 72 wetboek van strafrecht. Zie hieronder: Artikel 72 1
Elke daad van vervolging stuit de verjaring, ook ten aanzien van anderen dan de vervolgde. 2
Na de stuiting vangt een nieuwe verjaringstermijn aan. Het recht tot strafvordering vervalt evenwel ten aanzien van overtredingen na tien jaren en ten aanzien van misdrijven indien vanaf de dag waarop de oorspronkelijke verjaringstermijn is aangevangen een periode is verstreken die gelijk is aan 2 maal de voor het misdrijf geldende verjaringstermijn. Groet, Ton
Overigens stond vandaag 24/8 in de Telegraaf dat in politiesystemen nog naar 8000 overledenen wordt uitgekeken, (!) benevens naar 3000 vrijgesproken "boeven" tussen aanhalingstekens wordt gezocht. Ik mag aannemen dat dit in Marechausee-registers wel niet veel beter zal zijn?
De enigste manier om daarachter te komen is nog altijd je met je vliegtuigticket bij de gatecontrôle je paspoort te laten zien, het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de straf kan dan wel verjaard zijn, de notitie blijft echter bij de politie altijd staan, ook al heb je dit niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou me niet druk maken, zelfs wanneer je de diefstal gepleegd zou hebben, stoppen ze je niet de cel in. Je kan gerust gaan slapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan zijn dat ze weten dat er niet voldoende bewijs is om je langer vast te houden, ze blijven je natuurlijk wel verdenken. Ze mogen je volgens mij dan max.zes uur vasthouden en dit telkens verlengen met zes uur (tot een een bepaalde maximum). Ze zullen wel denken: "na een paar uur zitten doet ie het misschien nooit meer" gewoon een beetje laten zweten, kennelijk heeft dit wel effect gehad.
Als jij bij verstek veroordeeld bent met strafoplegging dan geraak je op enig moment gesignaleerd. Dat zal zijn voor een betekenis van je vonnis. Op dat moment weet je dus ook dat je veroordeeld bent en dan kan je nog in beroep gaan. Is deze betekenis al gebeurd dan zal je op enig moment gesignaleerd worden om je straf uit te zitten/werken/betalen.

Als je de dagvaarding nog hebt zou je eens navraag kunnen doen bij justitie met medebrenging van de dagvaardiging. Wellicht dat zij jou meer kunnen vertellen.
Aangezien je met de Kmar aan de stok hebt gehad vermoed ik dat jij toen militair was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekenis is een proces waarbij zeker wordt dat jij op de hoogte bent van je vonnis. In de meeste gevallen is dat jij persoonlijk een uitreiking krijgt. Dat zijn zogenaamde niet-onherroepelijke vonnissen (NOH). Op enig moment komen ze bij je langs, of loop jij bij een controle tegen de lamp. Dan wordt het vonnis aangezegd en moet je tekenen. Als je niet tekent je niet dan is het vonnis alsnog betekend. Vanaf dat moment heb je nog 14 dagen om alsnog in beroep te gaan. Voor de rest staat er inderdaad twaalf jaar verjaringstermijn op diefstal.
De vraag is wat er op dat proces gebeurd is - misschien ben je veroordeeld (dan had je dat waarschijnlijk gemerkt toen je paspoort gecontroleerd werd), misschien is dat helemaal niet gebeurd en maak je je zorgen om niets.
Dat zou ik dus eerst eens (laten) uitzoeken: heeft er een veroordeling plaatsgevonden? Zo ja, wat houdt die in? En kan die inmiddels verjaard zijn?
Je kunt wel degelijk bij verstek veroordeeld zijn, daar zou je bericht van moeten krijgen, maar als jij onvindbaar was in het buitenland, dan kon je ook niet op de hoogte gesteld worden.
Geen idee waar je precies kunt nazoeken wat er destijds met het proces gebeurd is, misschien eens informeren bij de rechtbank van toen, die zullen zeker weten waar je die informatie kunt opvragen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet verschenen op je rechtszaak, dat is wat anders - niet slim, want daar had je je zaak kunnen bepleiten.
Nu weet je niet of je wel of niet veroordeeld bent, wat als het wel zo is problemen kan geven als je eens een Verklaring omtrent het gedrag nodig hebt voor werk of zo.
Daarnaast: als je veroordeeld bent, zou het inmiddels verjaard kunnen zijn, als je dat weet ben je er vanaf.
Als dat niet zo is, dan blijf je dus voortdurend risico lopen, als je eens van de weg geplukt wordt voor iets simpels kun je ineens een hele nare verrassing krijgen.
Dus ik zou toch (laten) informeren, vraag desnoods een advocaat dat te doen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, maar ik dacht even vanuit de angst om evt. opgepakt te worden als er nog iets open staat. En ik vermoed dat ze telefonisch geen informatie geven - want dan zou ik kunnen bellen, me als jou voordoen, en kunnen vragen of ik een straf moet uitzitten en zo jouw privédingen kunnen uitzoeken.