waarom mogen mensen onder de 16 geen tabak kopen ??

sommige kinderen die ik ken hebben gwn toestemming om te roken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

Omdat het schadelijk is voor de gezondheid, al helemaal voor een kind wat nog in de groei zit en zich aan het ontwikkelen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overheid bemoeit zich er ook mee, een gezonde bevolking is belangrijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is het probleem van het kind. De overheid beschermt kinderen op die manier tegen zichzelf. Veel kinderen vinden roken stoer, maar dat is het niet. Het schadelijk voor je hersenen en het beinvloedt je concentratievermogen negatief.
Tabak roken is iets anders dan tabak kopen, dit is gewoon wettelijk vastgesteld. Wat de ouders ervan denken is tot daar aan toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig want tabak kopen is een stuk minder schadelijk dan tabak roken. Vroeger ging je gewoon een pakje shag halen voor je pa of ma, dat kan niet nu meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie ben jij om die vroegere overheids- blamages t.o.v. rookgedrag onder jongeren toe te juichen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je mijn opmerking helemaal begrijpt, ik doel erop dat het vreemd is dat er geen tabak gekocht maar wel gerookt mag worden. Van tabak kopen krijg je immers niks, van tabak roken wel. Stel je de volgende regel voor: het kopen van messen is illegaal, het neersteken van een persoon niet. Beetje over the top dat snap ik ook wel maar daar lag meer het punt. Daarnaast zou ik het geen blamage willen noemen dat de overheid in eerste instantie niets deed aan het rookgedrag van jongeren, alles is in eerste instantie legaal en of de regering zich met alles moet bemoeien is ook maar de vraag. Dat roken slecht is zal ik niet ontkennen, de vraag is meer wat de overheid er mee te maken heeft.
Als ouders, hun kinderen niet in bescherming nemen moet de overheid het doen. Vandaar dat er een grens gesteld is. Roken is natuurlijk erg ongezond en men probeert het niet te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het roken vooral niet te stimuleren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En t wordt ook de ouders waarvan de kinderen niet mogen roken iets makkelijker gemaakt. Tuurlijk, via via kunnen kinderen er altijd aankomen, maar t is moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderzoek heeft aangetoond dat jong roken schadelijk is voor de ontwikkeling van de hersenen. Bij jongeren tot een jaar of 16-17 zijn de hersenen nog in de groei. Roken gaat o.a. ten koste van je concentratievermogen en je zelfbeheersing. Ook bouwen ze minder weerstand op.
Mensen die op volwassen leeftijd gaan roken hebben daar geen last meer van.

Om jongeren, die het vaak stoer vinden om te roken, tegen zichzelf te beschermen heeft de overheid gesteld dat er geen tabak mag worden verkocht aan kinderen onder de 16 jaar.
Net als met alcohol trouwens.

http://hoewerkenhersenen.nl/nieuws/jong-roken-kan-hersenschade-veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpelweg omdat het (om gezondheidsredenen en ter bescherming van - kwetsbare - jongeren) verboden is.

Ouders kunnen best toestemming geven om te stelen, maar dat maakt het nog niet wettelijk toegestaan.