Waar kan ik info opvragen over de doodsoorzaak van een familielid ?

Het gaat hier over familieleden die overleden zijn in 1973 en nog langer geleden. De oorzaak is nooit duidelijk geweest voor ons. Nu ik volwassen ben wil ik hierover graag duidelijkheid ... Het gaat over een volwassen persoon en een doodgeboren kindje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wel zeker dat er sectie is verricht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, eigenlijk niet. Het gaat over een tante die vrij jong gestorven is, de dokters had de familie geen uitleg gegeven over de oorzaak. Er moet denk ik toch ergens een medisch rapport bestaan dat meer duidelijkheid kan brengen ? Het andere geval is mijn broertje, dat enkele jaren voor mijn geboorte dood geboren werd. Ook daar hebben mijn ouders niets van uitleg gekregen over het wat of waarom.
Alvast heel erg bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een arts moet altijd de doodsoorzaak vermelden. Daar zou je het eerst navraag moeten doen. Ook als de persoon in het ziekenhuis is overleden kan je in het desbetreffende ziekenhuis navraag doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arts hoeft alleen maar te verklaren of er sprake is van een natuurlijke dood. In beide gevallen zal daar inderdaad sprake van zijn. Hij is wel verplicht om de doodsoorzaak op een zogenaamd B-formulier in te vullen maar dat gaat geanonimiseerd naar het CBS. Tenzij er een goede reden is om een medisch dossier langer te bewaren wordt het na 15 jaar vernietigd. Ik denk dat de kans uiterst klein is dat je antwoord op je vragen krijgt. De beste mogelijkheid om een antwoord te achterhalen is bij de toenmalige direct betrokkenen maar dat is natuurlijk het eerste dat je al geprobeerd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat hier niets meer over terug te vinden is want ik wilde zo'n 23 jaar geleden ook iets weten dat pas 6 jaar geleden was,maar er was niets meer bekend.

Antwoorden (2)

Ik denk bij de munutastichting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mijn informatie is Monuta een uitvaartonderneming en -verzekeraar. In ieder geval geen stichting die dossiers van overlijdensoorzaken bijhoudt of iets dergelijks.
Als iemand komt te overlijden, stelt de behandelend arts een 'Verklaring van overlijden' op en wordt een formulier voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ingevuld.

De Verklaring van overlijden moet bij de gemeente worden ingeleverd om een verlof tot begraven of cremeren te kunnen krijgen. Het bevat de persoonsgegevens van de overledene en de dag en het tijdstip van overlijden (indien bekend). Het bevat echter geen gegevens over de doodsoorzaak. Dus zegt helemaal niets over eventuele hartafwijkingen.
De verklaring hoeft ook niet te worden bewaard, als het overlijden in het register van de burgerlijke stand (tegenwoordig GBA) is ingeschreven.

Het formulier voor het CBS moet ook in een gesloten enveloppe bij de gemeente worden ingeleverd. De gemeente stuurt de enveloppe ongeopend door naar het CBS. Ik ken de precieze inhoud van de formulieren niet, maar de arts geeft de oorzaak van overlijden aan. Denk aan termen als kanker, hartfalen, verkeersongeval, etc. Echter, de formulieren zijn anoniem. Men kan niet zien of meneer A of mevrouw B aan een hartfalen is overleden. Het CBS telt alleen hoeveel mensen in een jaar aan een hartfalen zijn overleden, of ze man of vrouw waren en hoe oud. Hier hebt u dus niets aan.

Wat u wilt weten, staat in het medisch dossier van een persoon. Dat dossier valt onder het medisch geheim, ook na iemands overlijden. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet geraadpleegd mogen worden om bijvoorbeeld na te gaan of een bepaalde ernstige ziekte erfelijk is.
Als er nog een medisch dossier van uw familielid bestaat, zal dat ingezien kunnen worden door een arts.
De grote vraag is echter: is er na zoveel jaren nog een medisch dossier bestaat? In principe worden medische dossiers 15 jaar bewaard; dat is de algemene bewaartermijn. Maar er zijn uitzonderingen. Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-lang-wordt-mijn-medisch-dossier-bewaard.html

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect maar ik kan in dit verhaal, waarvan al een samenvatting in de reacties is gegeven, absoluut geen toevoeging ontwaren die tot een antwoord op de vraag moet leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen lijkt me. Via de gemeente dien je de doodsoorzaak proberen te achterhalen, daar de behandelend arts die gegevens naar de betreffende gemeente stuurt. De gegevens zijn meestal algemeen van aard. Daarnaast kun je het CBS benaderen, daar die ook een formulier via de gemeente van de behandelend arts heeft ontvangen. De laatste mogelijkheid is de behandelend arts te benaderen, mocht die nog leven. Documenten worden 15 jaar bewaard. Daarbij vallen de gegevens onder medisch beroepsgeheim, dus als er nog gegevens bestaan is de kans nihil dat ze ter inzage worden gegeven. Wel misschien via je eigen huisarts.
Deze hele uitleg destileer ik uit het antwoord en bijgevoegde site.
Dat jij geen toevoeging ziet is jammer, maar ligt aan je zelf. Het antwoord op de vraag "waar" lijkt me voldoende beantwoord. Dat dit niet leidt tot een definitief antwoord ligt aan het NL systeem van het opslaan van doodsoorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik. De gemeente krijgt/behoudt slechts de verklaring van overlijden en het CBS krijgt het B-formulier met de doodsoorzaak, maar dan wel geanonimiseerd. Maar goed, ik zal morgen eens zo'n setje formulieren bekijken. Kom ik tot een andere conclusie, uiteraard ook als het mijn ongelijk betreft, en zeker als ik dichter bij een antwoord op de vraag geraak, dan kom ik erop terug.